a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

energie, Gas, water en elektra

Dossiernr:

2014/00770B

Datum:

19-12-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

energie, Gas, water en elektra

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie van Nuon in het NRC Handelsblad. In de bestreden uiting staat onder meer: “Korting tot 25% zolang u klant blijft. Speciaal voor klanten die blijven introduceren wij: Nuon Blijven Loont. Meld u aan op nuon.nl”. “Jaarlijks oplopende korting tot 25% (…) “Blijven loont, een jaarlijks oplopende korting op stroom tot 25%. Zolang u klant blijft”. “Bent u klant bij Nuon? Dan ontvangt u meteen 10% korting op het leveringstarief van uw stroom. Daar komt elk jaar extra korting bij, tot u een blijvend voordeel heeft van 25%”.”Nog geen klant bij Nuon? Kijk op nuon.nl”.

De klacht

Klager heeft zich aangemeld voor de kortingsactie “Nuon Blijven Loont”. Noch in de advertentie, noch op het internetaanmeldingsformulier zijn volgens klager bijzondere voorwaarden vermeld. Omdat klager een contract bij Nuon heeft voor de levering van groene stroom komt hij niet in aanmerking voor de kortingsactie. De actie ziet slecht op de levering van grijze stroom.

Het verweer

Klager had een contract met Nuon voor de levering van groene stroom. De kortingsactie “Nuon Blijven Loont” is er (nog) niet voor klanten die groene stroom afnemen. Nuon is van mening dat zij consumenten binnen de beperkende kaders van de diverse gebruikte media op volledige wijze informeert over de “Blijven Loont” campagne. Van misleiding van de consument is geen sprake, maar Nuon trekt zich deze klachten wel aan. Daarom zal Nuon toekomstige “print” advertenties aanpassen door de tekst “Kijk op Nuon.nl” te vervangen door de tekst “kijk voor de voorwaarden op “Nuon.nl”. Daarnaast heeft Nuon op http://www.nuon.nl/energie/blijven-loont/blijven-loont.jsp de belangrijkste voorwaarden om in aanmerking te komen voor “Nuon Blijven Loont” vermeld, waardoor de communicatie over de voorwaarden van “Nuon Blijven Loont” nog duidelijker is geworden.

Het oordeel van de Commissie

1. Klager acht de reclame-uiting misleidend nu bestaande klanten van Nuon met een contract voor de levering van groene stroom, zich niet kunnen aanmelden voor “Nuon Blijven Loont”.

2. Vast is komen te staan dat klanten met een contract voor de levering van groene stroom zich niet kunnen aanmelden voor “Nuon Blijven Loont”. De Commissie is met klager van oordeel dat dit niet, althans onvoldoende duidelijk uit de bestreden uiting blijkt waardoor de gemiddelde consument zou kunnen menen dat hij – ook met groene stroom – in aanmerking kan komen voor “Nuon Blijven Loont”. De Commissie acht de voorwaarde dat men alleen in aanmerking kan komen indien men grijze stroom afneemt een wezenlijke beperking van “Nuon Blijven Loont” en is om die reden van oordeel dat dit voldoende duidelijk uit de uiting zelf had moeten blijken.

3. Gelet op het vorenstaande oordeelt de Commissie dat sprake is van het te laat verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Nu de reclame-uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.

4. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt Nuon aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken