a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2010/00661

Datum:

10-11-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

 

Het betreft de reclame-uiting op de website www.ing.nl/zakelijk voor de ‘’Zakelijke Rekening’ van ING, met de kop: “Vandaag starten, vandaag al zakendoen”.

 

De klacht

 

De klacht kan als volgt worden samengevat.

Klaagster heeft, als startende ondernemer, op 12 augustus 2010 een zakelijke rekening geopend. Klaagster heeft bij het ‘openingscontract’ alle benodigde documenten gevoegd. Op 2 september 2010 is klaagsters rekening nog niet geactiveerd. Hierover heeft klaagster verschillende malen contact opgenomen met adverteerder. In antwoord op een klacht die klaagster bij adverteerder hierover heeft ingediend, deelde adverteerder onder meer mee dat zij de aanvraag van klaagster nog niet kon terugvinden in haar administratie en dat het aanvragen van een Zakelijke Rekening maximaal vier weken duurt. Klaagster stelt dat zij door het voorgaande schade lijdt.

Klaagster stelt dat de advertentie, waarin wordt gesuggereerd dat men na het openen van een zakelijke rekening een direct werkende rekening heeft, onjuist is.

 

Het verweer

 

Samengevat stelt adverteerder het volgende.

De overgrote meerderheid van de ondernemers die bij de ING klant wil worden, kan van de mogelijkheid om direct een rekening te openen, gebruik maken. Er is echter een groep bedrijven die niet voor de direct te openen rekening in aanmerking komt. Deze groep wordt afgewezen op grond van het ‘acceptatiebeleid’ van adverteerder, dat gedeeltelijk is ingegeven door wettelijke verplichtingen en gedeeltelijk door de behoefte van adverteerder om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Adverteerder stelt dat het erg moeilijk is om uitspraken te doen met betrekking tot het ‘acceptatiebeleid’, nu de beoordeling daarvan plaatsvindt op basis van individuele bedrijfsactiviteiten. Desondanks heeft adverteerder besloten om hierover in de desbetreffende uitingen informatie op te nemen. De aanpassingen zullen in oktober (2010) worden gerealiseerd.

Adverteerder heeft naar aanleiding van de klacht contact opgenomen met klaagster.

 

De repliek

 

De repliek kan als volgt worden samengevat.

Klaagster stelt in haar e-mail van 1 oktober dat adverteerder geen contact met haar heeft opgenomen, maar uitsluitend de gemaakte kosten voor haar drukwerk heeft vergoed. Klaagster stelt dat haar bedrijf wel in aanmerking komt voor de direct te openen startersrekening, docht dat haar rekeningnummer, naar klaagster na vier weken van adverteerder vernam, ‘zoek’ zou zijn.

In haar e-mail van 4 oktober 2010 stelt klaagster dat zij inmiddels is benaderd door een medewerker van de Klantenservice van ING Zakelijk. De inhoud van het door klaagster aan hem voorgelezen verweer kwam de medewerker niet bekend voor. Hij stelde dat in het systeem van het rekeningnummer van klaagster per abuis twee cijfers waren omgekeerd. Voorts bood de medewerker klaagster aan een ander rekeningnummer toe te wijzen dat direct zou werken.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

Reclame wordt gemaakt voor het feit dat startende ondernemers bij adverteerder ‘vandaag kunnen zakendoen’ indien zij vandaag willen starten. Volgens de advertentie kan je met een Starterspakket of Ondernemerspakket ‘dezelfde dag al pinnen, betalingen ontvangen en versturen met Mijn ING (internetbankieren)’. Aldus wordt naar het oordeel van de Commissie de suggestie gewekt dat iedere startende ondernemer (met de daartoe benodigde documenten) bij adverteerder direct een rekening kan openen.

Gebleken is echter dat een bepaalde ‘groep’ starters, op basis van het ‘acceptatiebeleid’ van adverteerder, niet in aanmerking komt voor deze direct te openen rekening. Nu deze informatie in de uiting ontbreekt en gelet op de door de uiting gewekte suggestie, is de Commissie van oordeel dat sprake is van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De Commissie is van oordeel dat door het ontbreken van de genoemde informatie de gemiddelde consument op wie deze uiting is gericht, te weten de startende ondernemer, ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken