a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2010/00715

Datum:

13-12-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial, die begint met beelden van een man die door een kan­toor met werknemers loopt terwijl hij zegt:

“Hebt u gouden juwelen die u niet meer nodig hebt, dan is dit uw kans uw goud te verande­ren in geld met Postal Gold. Bel nu, of ga naar PostalGold.nl en we sturen u ons gratis Goud Verzendpakket. Vul het zakje met uw ongewenste gouden spullen en stuur het terug. We zullen dan uw juwelen taxeren en nog dezelfde dag uw betaling sturen.”

Daarna zegt een vrouw onder meer dat Postal Gold haar € 450,– heeft teruggestuurd. De man zegt daarop “Veran­der uw ongewenste goud dus in geld” waarna op het scherm de volgende – tevens ge­spro­ken – mededeling verschijnt:

“POSTALGOLD         gratis nummer

www.postalgold.nl      0800 023 2891”.

Deze mededeling is gedurende de gehele commercial ook op een aparte balk onderaan het scherm zichtbaar.

 

De klacht

 

De reclame-uiting is onduidelijk, misleidend en onvolledig, nu:

1.    op internet verhalen staan van mensen die hun goud aan adverteerder hebben opgestuurd en vervolgens niets meer van adverteerder hebben gehoord,

2.    niet duidelijk wordt gemaakt dat men met het opsturen afstand doet van het goud,

3.    alleen de waarde van het goud wordt uitgekeerd en geen vergoeding wordt betaald voor diamanten en andere zaken die worden opgestuurd,

4.    men slechts binnen een zeer korte termijn en alleen met veel moeite de toegestuurde zaken kan terugkrijgen,

5.    niet binnen 24 uur na toezending de betaling volgt

6.    “zwakkere personen” door het beloven van gouden bergen worden verleid tot het toesturen van goud juist in een tijd van economische crisis, hetgeen onbehoorlijk is.

 

 

Het verweer

 

De Commissie vat het verweer als volgt samen.

Adverteerder koopt goud in van particulieren. De televisiecommercial beschrijft de diensten van adverteerder “as is”, te weten de mogelijkheid voor particulieren om via de post goud te verkopen aan adverteerder. Niets meer en niets minder. De televisiecommercial noemt de essen­tiële kenmerken van de dienst en bevat geen onjuiste informatie. Nu het niet mogelijk is in een televisiecommercial alle voorwaarden te vermelden, verwijst adverteerder in de te­levisiecommercial voor verdere informatie naar een gratis telefoonnummer en naar de web­site waarop haar algemene voorwaarden staan. Adverteerder betwist dat mensen die goud toesturen geen betaling ontvangen. Zij heeft inmiddels van 6.500 personen goud ingekocht.

 

Het oordeel van de Commissie

1)  De onderhavige televisiecommercial heeft als boodschap dat mensen die aan adverteer­der goud toesturen daarvoor een vergoeding in geld ontvangen. Niet gebleken is dat adver­teer­der in werkelijkheid geen geld uitkeert als mensen goud aan haar opsturen. Aan de ver­wijzing door klager naar “ver­halen” op internet kan in dit verband geen waarde worden toe­gekend, nu deze verklaringen niet zijn overgelegd. De Commissie gaat daarom ervan uit dat adverteerder haar toezegging in de televisiecommercial met betrekking tot het uitkeren van een vergoeding voor het toegezonden goud waarmaakt.

 

2)  De toezeg­gingen in de televisiecommercial houden voorts in dat adverteerder “uw juwe­len [zal] taxeren en nog de­zelfde dag uw betaling sturen.” Anders dan klager stelt, gaat deze toezegging niet zover dat binnen 24 uur na verzending de betaling volgt. Een dergelijke uit­leg ligt bovendien niet voor de hand en zal naar het oordeel van de Commissie door de ge­mid­delde consument ook niet aan de hier bedoelde mededeling worden ge­geven. In plaats daarvan moet die mededeling aldus wor­den begrepen, dat beta­ling volgt binnen 24 uur na  de taxatie. Niet gebleken is dat adverteer­der deze toezegging niet zou nakomen. De onder­delen 1 en 5 van de klacht treffen derhalve geen doel.

 

3)  Anders dan klager stelt, impliceert het toezenden van goud niet dat men onvoorwaar­delijk afstand doet van het goud. Volgens de algemene voorwaarden van adverteerder gaat de eigen­dom van de toegezonden zaken immers pas over op adverteerder nadat de afzender de beta­ling heeft ontvangen. Binnen een periode van tien dagen na de mededeling van de prijs kan de afzender een ontbindingsverklaring aan adverteerder zenden teneinde de trans­actie ongedaan te maken. Niet kan worden gezegd dat de voorwaarden die adverteer­der daarbij hanteert het de consument in feite onmogelijk maken het goud terug te ontvangen. De onderdelen 2 en 4 van de klacht kunnen op grond van het voorgaande  evenmin slagen.

 

4)  Adverteerder presenteert zich door haar handelsnaam (Postal Gold) en de medede­lingen in de televisiecommercial, waarin vijf keer het woord “goud” wordt gezegd, uitdrukke­lijk als een bedrijf dat “goud” taxeert en daarvoor een vergoeding betaalt. Daarnaast wordt één keer het woord “juwelen” gezegd. De Commissie acht dit laatste, gelet op de verdere inhoud van de com­mercial, onvoldoende om aan te nemen dat de gemiddelde consument zal den­ken dat men ook andere materialen dan goud aan adverteerder kan toezenden teneinde de waar­de daarvan in geld te laten uitbetalen. Het ontbreken van een mededeling omtrent het feit dat adver­teerder uitsluitend een vergoeding voor het toegezonden goud betaalt, en der­halve niet voor (bijvoor­beeld) edelstenen die in het gouden sieraad zijn verwerkt, acht de Commissie daar­naast onvoldoende om de televisiecommercial misleidend te achten. Uit de televisiecommer­cial blijkt voldoende duidelijk dat adverteerder alleen toegezonden “goud” vergoedt. Ook onder­deel 3 van de klacht wordt daarom verworpen.

 

5)  Het feit dat adverteerder in een tijd van economische crisis reclame maakt voor het betalen van een vergoeding voor gouden sieraden, kan ten slotte niet in strijd met de Nederlandse Reclame Code  worden geacht. De klacht wordt derhalve afgewezen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken