a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2011/00914

Datum:

06-12-2011

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

1.

Een televisiereclame voor een autoverzekering bij InShared.

2.

Een uiting op https://www.inshared.nl/verzekeringen/autoverzekering met de aanhef: “Mijn auto verzekerd bij inshared”.  

 

De klacht

 

Klager heeft de volgende bezwaren.

a.

In de televisiereclame zijn tekeningen te zien van een VW Kever en een VW Bus (Type 2 T1, zgn. “splitwindow”), beide duidelijk oldtimers. Voorts bevat de site de afbeelding van een Kever Cabrio van ongeveer 45 jaar oud. 

Indien men echter probeert een autoverzekering voor een oldtimer af te sluiten, krijgt men de mededeling: “Sorry, maar uw auto is ouder dan 20 jaar en wij verzekeren alleen auto’s tot maximaal 20 jaar oud”. 

De uitingen zijn misleidend, omdat ten onrechte wordt gesuggereerd dat een oldtimer zoals een VW Kever of Bus ook verzekerd kan worden.

b.

Beide uitingen bevatten de slogan: “We all benefit”. Het woord “all” acht klager niet juist, omdat adverteerder leeftijdsdiscriminatie toepast; toen klager een autoverzekering probeerde af te sluiten, kreeg hij de mededeling:

“Sorry, je bent nog geen 25 en we verzekeren alleen auto’s van mensen die 25 jaar en ouder zijn. We zien je graag terug als het zover is! Je kunt trouwens wel gewoon een woon- en/of mensenverzekering bij ons afsluiten”.

 

Het verweer

 

De klacht is gemotiveerd weersproken.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Met betrekking tot de verschillende bezwaren overweegt de Commissie het volgende.

 

Ad a.

De televisiereclame toont twee tekeningen van auto’s. Deze tekeningen, die een speels karakter hebben, acht de Commissie niet van dien aard dat de gemiddelde consument daardoor zal menen dat auto’s die op de getekende auto’s lijken, meer in het bijzonder de in de klacht genoemde oldtimers, kunnen worden verzekerd via de in de televisiereclame aangeprezen autoverzekering.

 

De uiting op internet bevat de foto van een Volkswagen Kever Cabrio met daarin getekende inzittenden. Volgens het verweer betreft het een dinky toy. Deze weergave van een auto acht de Commissie afgezien van de inzittenden dermate waarheidsgetrouw, dat de indruk kan ontstaan dat een Volkswagen Kever bij inShared verzekerd kan worden. Nu dit naar de Commissie begrijpt uit het verweer niet het geval is, gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie betreffende de aard van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Ad b.

Dat InShared in het kader van de door haar als verzekeraar gehanteerde acceptatiecriteria alleen auto’s verzekert van mensen die 25 jaar en ouder zijn, betekent niet dat de slogan “We all benefit” in strijd is met de NRC. In deze algemeen luidende slogan ligt naar het oordeel van de Commissie niet de suggestie besloten dat eenieder, ongeacht zijn leeftijd, bij InShared een autoverzekering kan afsluiten.  

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen hiervoor onder Ad a is overwogen acht de Commissie de uiting op internet in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken