De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin een man, die bij een bank lijkt te werken, zegt:
“Fijn dat ik u iets mag vertellen over LeasePlan Bank, de meest transparante internetspaarbank van Nederland. Neem bijvoorbeeld de spaarrente, die is gekoppeld aan een objectieve rentegraadmeter, de Euribor, die je gewoon online kunt volgen. Zo weet ik precies wat de rente van LeasePlan Bank doet en is het helder waar mijn spaarcenten aan toe zijn. En dat is wel zo prettig”.
Ten slotte wordt de man kennelijk door een collega aangesproken met: “Thijs, kun je mij even helpen met die tweezitter, waarop “Thijs”, aangekomen in de naastgelegen showroom van een meubelzaak van een stel hoort dat het een nieuwe bank zoekt.
De klacht
Gesuggereerd wordt dat LeasePlan Bank (LPB) zeer transparante rentetarieven hanteert. Er is inderdaad sprake van een koppeling met Euribor, maar Euribor maakt slechts een zeer beperkt gedeelte van het LPB percentage uit. In juli 2012 betrof het slechts 14%. (0,37% van 2,57%). De rest is zogenaamde “opslag”. Deze opslag wordt door LPB naar believen naar boven of beneden aangepast en is niet aan Euribor gekoppeld. In het derde kwartaal is de opslag bijvoorbeeld verlaagd van 2,3% naar 2,2%. Het grootste deel van het rentecomponent is dus niet transparant. Dit blijkt niet uit de commercial en om die reden vindt klager de uiting misleidend.
Het verweer
De opslag wordt niet “naar believen naar boven of beneden aangepast”, maar wordt aan het begin van ieder kwartaal opnieuw door adverteerder vastgesteld om daarmee de marktontwikkelingen te kunnen volgen. Als de opslag in een kwartaal is vastgesteld, zal deze de rest van het kwartaal, behalve in geval van zeer uitzonderlijke omstandigheden, hetzelfde blijven en ook exact de Euribor volgen.
Adverteerder legt een grafiek over van de rente die adverteerder op haar internetspaarrekening biedt. Uit de grafiek blijkt ook hoe die rente zich verhoudt tot de Euribor. De rente van adverteerder is gekoppeld aan de Euribor. Adverteerder heeft nooit gesteld dat haar rente 1-op-1 de Euribor volgt.
Waar adverteerder een rentevergoeding aanbiedt die bestaat uit Euribor + toeslag, is dit bij andere aanbieders onduidelijk, althans bij adverteerder niet bekend.
Spaarders bij adverteerder weten waar zij aan toe zijn, aangezien de Euribor online te volgen is. De rente wordt maandelijks gecommuniceerd en staat voor die maand vast. De opslag wordt ieder kwartaal opnieuw vastgesteld en gecommuniceerd.
Het oordeel van de Commissie
Door de uitspraak “Neem bijvoorbeeld de spaarrente, die is gekoppeld aan een objectieve rentegraadmeter, de Euribor, die je gewoon online kunt volgen. Zo weet ik precies wat de rente van LeasePlan Bank doet” kan gemakkelijk de indruk ontstaan dat men door het enkele online volgen van de Euribor geïnformeerd is over de hoogte van de door LeasePlan Bank gehanteerde spaarrente. Die indruk is echter onjuist, omdat de spaarrente mede wordt bepaald door de door adverteerder aan het begin van ieder kwartaal vast te stellen “opslag”.
Adverteerder heeft niet weersproken dat Euribor slechts een zeer beperkt gedeelte van de spaarrente uitmaakt, in juli 2012 bijvoorbeeld 14%. Het overgrote deel van de rente hangt af van de door de bank zelfstandig per kwartaal vast te stellen opslag, waarvan de bepalende factoren niet duidelijk zijn.
Nu in de uiting geenszins naar de opslag wordt verwezen, acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de voordelen van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de Reclame Code Commissie van 16 augustus 2012
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Het College van Beroep (beslissing van 2 oktober 2012)
De grieven
Het College vat de grieven als volgt samen.
De bestreden reclame-uiting was niet bedoeld om een product te verkopen of consumenten er toe aan te zetten een transactie met LeasePlan Bank aan te gaan. De bedoeling van de reclame was naamsbekendeid te genereren (“branding”). Klanten van LeasePlan Bank kunnen overigens uitsluitend via haar website een spaarrekening openen, nu zij een internetspaarbank is. Op de website wordt op diverse plaatsen duidelijk vermeld dat de rente bestaat uit “Euribor + opslag”, en dat LeasePlan Bank de opslag eenmaal per kwartaal vaststelt. In het aanvraagproces wordt specifiek gevraagd om alle informatie op de website goed door te lezen. Het betreft onder meer informatie over de opbouw en de totstandkoming van de rente. De consument dient akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en de productvoorwaarden waarnaar in het aanvraagproces wordt verwezen en waarnaar ook wordt gelinkt. De Commissie heeft op grond van het voorgaande ten onrechte geoordeeld dat de gemiddelde consument door de reclame-uiting er toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet zou hebben genomen.
Het antwoord in appel
De grieven zijn gemotiveerd weersproken.
Het oordeel van het College
1. De grieven lenen zich voor gezamenlijke behandeling.
2. LeasePlan Bank heeft in de eerste plaats aangevoerd dat de gemiddelde consument door de uiting (de televisiecommercial) niet ertoe wordt gebracht of kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen. LeasePlan Bank stelt dat van een dergelijk besluit geen sprake kan zijn, nu de televisiecommercial slechts is bedoeld om naamsbekendeid te genereren (“branding”). Het College verwerpt deze stelling. De intentie van de adverteerder is niet van doorslaggevende betekenis bij de beoordeling van de vraag of de gemiddelde consument door de reclame-uiting tot een transactie zal (kunnen) besluiten. In plaats daarvan dient aan de hand van alle omstandigheden van het geval te worden beoordeeld of de reclame geacht kan worden een bepaald effect te hebben op het economische gedrag van de gemiddelde consument, en zo ja, welk effect. Het College oordeelt daarover als volgt.
3. In de televisiecommercial wordt gezegd dat LeasePlan Bank de meest transparante internetspaarbank van Nederland is, in welk kader wordt verwezen naar het feit dat bij LeasePlan Bank de spaarrente is gekoppeld “aan een objectieve rentegraadmeter, de Euribor, die je gewoon online kunt volgen”, gevolgd door de mededeling “Zo weet ik precies wat de rente van LeasePlan Bank doet en is het helder waar mijn spaarcenten aan toe zijn”. Het College is met geïntimeerde van oordeel dat deze aanprijzing de gemiddelde consument ertoe kan brengen een spaarrekening bij LeasePlan Bank te openen. Met name de mededeling dat bij dit product de rente is gekoppeld aan de “objectieve” Euribor, in combinatie met de mededeling dat de renteontwikkeling online te raadplegen is, zal voor de gemiddelde consument aanleiding kunnen zijn om een spaarrekening bij LeasePlan Bank te openen. Deze mededelingen kunnen immers door die consument worden opgevat als een specifiek voordeel dat LeasePlan Bank met haar product biedt. Ten aanzien van de vraag of de gemiddelde consument over dit product juist en volledig is geïnformeerd, overweegt het College als volgt.
4. In de televisiecommercial wordt uitsluitend Euribor genoemd als omstandigheid die de hoogte van de door LeasePlan Bank uit te keren spaarrente beïnvloedt. Er wordt daarbij een rechtstreeks en oorzakelijk verband verondersteld tussen de verandering in Euribor en deze spaarrente. De uiting wekt aldus de indruk dat de ontwikkeling van Euribor altijd en als enige bepalend is voor veranderingen in de hoogte van de door LeasePlan Bank te vergoeden spaarrente, en dat volstaan kan worden met Euribor te raadplegen om inzicht in die veranderingen te krijgen. In beroep staat evenwel als onbestreden vast dat Euribor slechts een deel van deze rente vormt. Voor het resterende deel is sprake van een opslag die LeasePlan Bank zelfstandig en naar eigen inzicht vaststelt, zodat in zoverre geen sprake is van een “objectieve” en extern te raadplegen “graadmeter”. Niet in geschil is dat de vaststelling van de opslag bovendien kan meebrengen dat de hoogte van de door LeasePlan Bank berekende spaarrente zich anders ontwikkelt dan Euribor. Dit blijkt ook uit de grafiek waarnaar geïntimeerde in zijn verweerschrift verwijst en die hij kennelijk heeft ontleend aan de website van LeasePlan Bank. Terecht heeft de Commissie de televisiecommercial om die reden misleidend geacht. Immers, anders dan de gemiddelde consument op grond van de uiting zal verwachten, is Euribor niet zonder meer beslissend voor de ontwikkeling van de spaarrente van LeasePlan Bank en kan ook niet altijd worden volstaan met Euribor te raadplegen over renteschommelingen.
5. Het feit dat op de website van LeasePlan Bank op diverse plaatsen zou staan dat de rente bestaat uit “Euribor + opslag” en dat LeasePlan Bank de opslag eenmaal per kwartaal vaststelt, neemt de misleiding die het gevolg is van het voorgaande niet weg. Immers, ook indien de consument door middel van de informatie op de website op juiste wijze over deze opslag zou worden geïnformeerd voordat hij een spaarrekening opent (het College heeft dit niet afzonderlijk getoetst), doet dat niet af aan het oordeel dat de televisiecommercial op grond van het voorgaande misleidend is. De televisiecommercial is een zelfstandige reclame-uiting die, los van de op de website te verstrekken informatie, aan de bepalingen van de Nederlandse Reclame Code dient te voldoen.
6. Derhalve dient te worden beslist als volgt.
De beslissing
Bevestigt de beslissing van de Commissie.