a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2013/00175

Datum:

27-05-2013

Uitspraak:

dVAF bevestigd (=Afwijzing)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de mededelingen “Bank van tevreden spaarders” en “SNS Internet Sparen? Bij SNS Bank zit je altijd goed” op de webpagina www.snsbank.nl/particulier/sparen.html.

                  

De klacht

 

De slogan “Bank van tevreden spaarders” is misleidend en oneerlijk, omdat – blijkens het onteigeningsbesluit – sinds 16 januari 2013 bij SNS sprake is van een uitstroom van ca. 2,5 miljard euro, wat een aanzienlijk deel is op een totaal saldo van spaar- en betaalrekeningen van 36,4 miljard. Met deze slogan worden nieuwe klanten “in de val gelokt”.

 

De slogan “SNS Internet Sparen? Bij SNS Bank zit je altijd goed” is eveneens misleidend. SNS was eind 2012 al ervan op de hoogte dat zij zonder hulp van buitenaf op een faillissement afstevende. Desondanks worden potentiële spaarders door de reclame ertoe bewogen hun geld af te staan aan SNS Bank.

 

De beslissing van de voorzitter

 

De voorzitter heeft geoordeeld dat de mededeling “Bank van tevreden spaarders” niet als misleidend kan worden aangemerkt, omdat uit het enkele feit dat sprake is van een uitstroom van spaarders niet kan worden afgeleid dat de spaarders die wel bij de SNS Bank blijven ontevreden zijn. De voorzitter heeft voorts de mededeling “SNS Internet Sparen? Bij SNS Bank zit je altijd goed” niet strijdig met de waarheid of misleidend geacht, nu niet is gebleken dat de problemen van de bank in de praktijk gevolgen hebben voor het product SNS Internet Sparen.

 

Het bezwaar tegen de beslissing van de voorzitter

 

Klager herhaalt zijn in de klacht ingenomen standpunt dat de bestreden mededelingen misleidend en oneerlijk zijn.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd en daarbij onder meer verwezen naar de beslissing van de voorzitter. Voor zover relevant voor de beslissing wordt in het oordeel van de Commissie nader ingegaan op het verweer.

 

De mondelinge behandeling

 

Klager en adverteerder hebben hun standpunten nader toegelicht. Klager heeft daarbij pleit-aantekeningen overgelegd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Met de voorzitter is de Commissie van oordeel dat uit het enkele feit dat sprake is van een uitstroom van spaarders bij SNS Bank niet kan worden afgeleid dat de spaarders die klant zijn (gebleven) van SNS Bank niet tevreden zijn. Bovendien staat niet vast dat de uitstroom van spaarders wordt veroorzaakt door hun ontevredenheid over de producten en/of diensten van de SNS Bank. De Commissie acht de door SNS Bank gehanteerde algemene slogan “Bank van tevreden spaarders” daarom niet misleidend.

 

Hetzelfde oordeel geldt voor de mededeling “SNS Internet Sparen? Bij SNS Bank zit je altijd goed”. Voor de gemiddelde consument is voldoende duidelijk dat de bestreden mededeling betrekking heeft op het in de uiting aangeboden product SNS Internet Sparen. Niet is gebleken dat dit product door de nationalisatie van SNS Reaal N.V., waarvan SNS Bank een onderdeel is, gewijzigd is. Bovendien zal de gemiddelde consument de mededeling dat je bij  SNS Bank altijd goed zit niet in absolute zin opvatten, maar begrijpen als een in reclame niet ongebruikelijke vorm van overdrijving die naar het oordeel van de Commissie niet ontoelaatbaar is.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken