a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2015/00264

Datum:

08-06-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

Uiting 1

Het betreft een televisiecommercial van adverteerder waarin door de voice-over wordt gezegd: “ Promovendum, gegarandeerd 20% voordeliger dan uw huidige autoverzekering! Ga naar promovendum.nl.”

In de uiting wordt een kader getoond met daarin de tekst:

“Gegarandeerd 20% voordeliger dan uw huidige autoverzekering!

Promovendum

– verzekeringen voor hoger opgeleiden –

Uiting 2

Het betreft een radiocommercial van adverteerder waarin het volgende wordt gezegd:

“En zou u overstappen? Promovendum, gegarandeerd 20% voordeliger dan uw huidige autoverzekering. En die overstap die regelen wij voor u. Ga naar promovendum.nl. Verzekeringen voor hoger opgeleiden.”

De klacht

In de reclame-uiting garandeert adverteerder 20% goedkoper te zijn dan de huidige autoverzekering van de consument. Toen klager de premie via internet wilde opvragen ontving hij echter een melding dat het vermogen van zijn auto niet viel binnen de acceptatiecriteria.

Het verweer

Iedere verzekeringsmaatschappij in Nederland heeft voor de acceptatie van de door haar aangeboden verzekeringen acceptatievoorwaarden opgesteld. Promovendum doet dit onder andere om te voorkomen dat ongebruikelijke risico’s geaccepteerd moeten worden waardoor de lage premie negatief beïnvloed wordt. Op de website van adverteerder staat een toelichting op het acceptatiebeleid van adverteerder. Daarnaast staat in haar online aanvraagvoorwaarden, die geaccordeerd moeten worden voordat een aanvraag definitief kan worden gedaan, dat Promovendum zich het recht voorbehoudt een verzekering te weigeren. Adverteerder is dan ook van mening dat zij niet in strijd heeft gehandeld met artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en de klacht ongegrond dient te worden verklaard.

Het oordeel van de Commissie

1. Klager acht de onderhavige reclame-uitingen misleidend, nu hierin wordt gezegd dat de consument bij adverteerder gegarandeerd 20% voordeliger uit is dan bij zijn huidige autoverzekering, terwijl dit in de praktijk niet zonder meer het geval is.

2. In de uitingen wordt zonder voorbehoud gesteld dat een autoverzekering bij Promovendum voor de consument gegarandeerd 20% voordeliger is dan zijn huidige autoverzekering. Dit suggereert dat een elders verzekerde auto ook door Promovendum wordt geaccepteerd. Vaststaat echter dat de auto van klager qua vermogen onder een verzekeringscategorie valt waarin Promovendum niet voorziet, zodat – anders dan in de commercials – niet in absolute zin gezegd kan worden dat een autoverzekering bij Promovendum gegarandeerd 20% goedkoper is. Op grond van vorenstaande is de Commissie van oordeel dat er onjuiste informatie is verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef NRC. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

3. Op grond van vorenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht op grond van het voorgaande de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken