a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2009/00155

Datum:

16-04-2009

Uitspraak:

Openbare aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft adverteerders folder waarin de Daihatsu Cuore wordt aangeprezen.

Daarin wordt met betrekking tot de Daihatsu Cuore onder meer gezegd:

a. “Als zuinigste benzine-auto ter wereld is dit de juiste keuze voor mensen die bewust met de toekomst bezig zijn.”

b. “(…) Uitzonderlijke waarden waarmee de milieuvriendelijke Cuore absoluut de zuinigste benzineauto ter wereld is” en

c. “Een prettige bijkomstigheid is dat Daihatsu-dealers al jaren op rij worden gekozen tot de beste van ons land.”

De pagina’s waarop de gewraakte teksten staan, zijn in kopie aan deze uitspraak gehecht.

 

De klacht

 

Niet alleen in een folder maar ook op adverteerders website wordt de Daihatsu Cuore nog steeds als “zuinigste benzineauto ter wereld” aangeprezen en wordt Daihatsu “het minst milieubelastende automerk van Nederland” genoemd. Hoewel de Commissie in haar uitspraak van 29 mei 2008 (dossier 08.0164), welke uitspraak door het College van Beroep op 19 augustus 2008 (dossier 1541/08.0164) werd bevestigd, deze zinsneden misleidend achtte, maakt adverteerder nog steeds op dezelfde wijze reclame.

 

Het verweer

      

De klacht betreft een oude folder en eerst worden de oude folders opgemaakt. De website is direct na de uitspraak van de Commissie aangepast. Daarop stond nog wel de digitale versie van de oude folder. Inmiddels zijn er nieuwe folders en daarin staat, evenals op internet,  “extreem laag verbruik” of “behorende tot één van de zuinigste auto’s ter wereld”. Nu is alles aangepast.

De mededeling dat Daihatsu dealers al jaren op rij worden gekozen tot de beste van het land is gebaseerd op tevredenheidsonderzoek van NFO Trendbox en Autoweek in de jaren 2001 t/m 2005. In 2003 en 2004 eindigde Daihatsu op de 2e plaats en in de drie andere jaren op de eerste plaats. Deze uitslag rechtvaardigt de claim. Na 2005 is dit onderzoek niet meer uitgevoerd. 

Voorts is Daihatsu het minst milieubelastende automerk van Nederland. Ook in 2008 scoorde Daihatsu hier de beste waarde: slechts 126 gram CO2 per kilometer. Daarnaast is de CO2 uitstoot van alle nieuw verkochte auto’s in het eerste jaar na aankoop gecompenseerd door middel van het (laten) planten van bomen. Op grond van het vorenstaande mocht Daihatsu zich in 2008 het minst milieubelastende merk noemen.  

Aan de dealers is meermalen meegedeeld welke uitingen niet meer gebezigd mogen worden. Dit betekent dat zij weten welke uitingen soms een kleine toelichting behoeven. Dealers zijn zelfstandige ondernemers en kunnen onze verzoeken naast zich neerleggen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende zinsneden het volgende overwogen.

Klager zegt nog “enkele weken geleden” een folder in handen te hebben gekregen waarin de Daihatsu Cuore “de zuinigste benzineauto ter wereld” wordt genoemd. De Commissie heeft adverteerder al in haar uitspraak van 29 mei 2008 aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Deze uitspraak is op 19 augustus 2008 bevestigd door het College van Beroep. Adverteerder stelt dat er nieuwe folders zijn, maar dat de oude folders eerst worden opgemaakt. Dit betekent dat zolang er nog oude folders in omloop zijn, de Daihatsu Cuore nog steeds wordt aangeprezen met gebruikmaking van de misleidend geoordeelde mededeling dat dit de “zuinigste benzineauto ter wereld is”. Zo kon het gebeuren dat klager nog in het laatste kwartaal van 2008 een oude folder met de bewuste zinsnede in handen kreeg. Waar adverteerder de oude folder nog steeds heeft verspreid, ondanks de beslissing van het College van Beroep van 19 augustus 2008, is onjuiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code en hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlands Reclame Code (NRC).

Op de door klager overgelegde pagina’s staat, anders dan klager stelt, niet dat de Daihatsu “het minst milieubelastende automerk van Nederland” is.

Wel wordt de Daihatsu Cuore “milieuvriendelijk” genoemd. Ingevolge artikel 3 van de Code voor Personenauto’s (CVP) dient het gebruik van termen waarmee een auto wordt aangeprezen als een milieuvriendelijk product te worden vermeden. Gelet hierop is de uiting, vanwege de gewraakte zinsnede, in strijd met artikel 3 CVP.

Bovendien acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC),  ingevolge welke bepalingen de consument niet mag worden misleid over milieuaspecten van het aangeprezen product. Een auto is per definitie niet milieuvriendelijk en om die reden dient de Daihatsu Cuore ook niet als milieuvriendelijke auto te worden bestempeld. Van de mededeling dat “Daihatsu dealers al jaren op rij worden gekozen tot de beste van ons land” gaat de suggestie uit dat dit op het moment dat de gewraakte uiting openbaar is gemaakt, derhalve in 2008, het geval is. Adverteerder stelt dat de Daihatsu dealers in 2001, 2002 en 2005 door Autoweek tot de beste dealers van Nederland zijn uitgeroepen en dat zij in 2003 en 2004 op de tweede plaats eindigden. Bescheiden waaruit blijkt dat dit ook in 2008 het geval was, zijn niet overgelegd. Gelet hierop heeft adverteerder onjuiste informatie gegeven als bedoeld in artikel 8.2 NRC en ook hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlands Reclame Code (NRC). Dat het onderzoek waarop de gewraakte mededeling is gebaseerd, na 2005 niet meer is uitgevoerd, leidt niet tot een ander oordeel.

Aangezien de Commissie adverteerder, naar aanleiding van een vergelijkbare wijze van reclame maken, al eerder heeft aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, heeft zij besloten deze uitspraak openbaar te maken.

 

De beslissing

  

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC alsmede in strijd met artikel 3 CVP en met de artikelen 2 en 3 MRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voorts maakt zij deze uitspraak openbaar.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken