a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2009/00818

Datum:

12-10-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website www.volkswagen.nl. Op de internetpagina met vergelijkingen van de verschillende uitvoeringen van het model ‘EOS’, staat onder de uitvoering ‘highline’ onder meer:            

‘Navigatiesysteem                   – Ja

 Koplampreinigingsinstallatie  – Ja’

 

Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

Op de website van adverteerder staat ten onrechte, naar klager is gebleken, dat de Volkswagen EOS Highline wordt geleverd met navigatiesysteem en koplampreinigings-installatie. Volgens klager heeft adverteerder erkend dat op de website onjuiste informatie staat. Klager meent dat sprake is van misleidende reclame.

 

Het verweer

 

De informatie op de website van adverteerder is kennelijk voor meerdere uitleg vatbaar. Adverteerder betreurt het dat klager hierdoor bij aanschaf van zijn Volkswagen Eos ontdekte dat het navigatiesysteem en de koplampreinigingsinstallatie niet standaard in de Higline uitvoering zijn opgenomen. Adverteerder zal in het vervolg de verstrekte informatie nauwkeuriger controleren om zo misverstanden te voorkomen. De website is inmiddels aangepast. Van opzet tot misleiding is geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Adverteerder heeft de klacht niet weersproken en hij erkent dat het navigatiesysteem en de koplampreinigingsinstallatie niet worden geleverd bij de Volkswagen Eos Highline. Blijkens het voorgaande is op de website van adverteerder geen juiste informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product – te weten de standaard opties die worden geleverd bij de ‘Highline’ uitvoering van de Volkswagen Eos – als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken