a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2010/00041

Datum:

04-03-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial van KPN voor ‘Goeiedeals’. In de commercial is een man te zien die een winkel verlaat met vijf op elkaar gestapelde dozen in zijn handen. Hij rijdt weg op zijn scooter met de stapel dozen achterop. Een voice-over zegt: ‘Ja daar zijn ze weer: Goeiedeals bij KPN. Dat zijn topaanbiedingen voor ondernemers. Nu een HP mini 5101 notebook met gratis dongel voor € 99,-. Voor razendsnel mobiel e-mail en internet. Kijk voor goeie deals op kpn.com/goeiedeals of ga naar KPN Businesscenter.’

 

De klacht

 

Klager meent dat de wijze waarop de man wegrijdt op zijn scooter, met één hand aan het stuur en met de andere hand de hoge stapel dozen achter zich vasthoudend, niet gepast en ongeoorloofd is.

 

Het verweer

 

De commercial maakt onderdeel uit van de ‘Goeiemoggel’-serie waarin adverteerder op humoristische en populistische wijze reclame maakt voor haar Telecom en ICT aanbod voor de zakelijke markt. Dit concept is ook in de onderhavige commercial doorgevoerd. Met het beeld van de chef – gekleed in zijn bekende stofjas – die met een stapel dozen wegrijdt, wordt op overtrokken wijze uitgebeeld dat de ‘Goeiedeals’ zo aantrekkelijk zijn dat er grote hoeveelheden van worden afgenomen. Adverteerder meent dat het publiek dit, mede in het licht van de Goeiemoggel-reeks, ook zo ervaart en niet zal opvatten als dat men op deze manier spullen mag vervoeren of in strijd met de wet mag handelen. Zij verzoekt de klacht ongegrond te verklaren.

 

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klager bezwaar maakt tegen de uiting omdat deze in strijd is met de goede smaak en het fatsoen nu een slecht voorbeeld wordt gegeven doordat de scooter met één hand wordt bestuurd. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.

 

2) Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de onderhavige reclame niet van dien aard is dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. In de bestreden commercial rijdt een persoon weg op een scooter met één hand aan het stuur en met de andere hand de stapel dozen achter hem vasthoudend. De Commissie oordeelt dat de consument zal begrijpen dat sprake is van humoristische overdrijving. De Commissie acht de klacht dan ook ongegrond, ook voor zover klager stelt dat de televisiecommercial in strijd met de wet is.

 

3) De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uiting niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken