a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2010/00090

Datum:

16-03-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een mailing met betrekking tot een Renault Twingo en Renault Clio, geadresseerd aan een kennis van klager.

Daarin staat onder meer, onder het kopje “Gratis financiering, 0% rente”:

“(…) Er is slechts één beperking: deze aanbieding geldt zolang deze auto’s beschikbaar zijn”. 

Onderaan de uiting staat in kleine letters onder meer:

“Het rente-aanbod is alléén geldig voor particuliere klanten en op nieuwe personenauto-orders op nieuwe auto’s tussen 19-11-2009 en 31-12-2009. Na de actie-periode is de standaardrente weer 10,9%. U financiert minimaal € 1.000,- en maximaal € 5.000,-. U lost uw financiering af binnen minimaal 12 en maximaal 24 maanden. Elke kredietaanvraag wordt getoetst bij het BKR te Tiel. Bedragen zijn afgerond op hele euro’s. Het prospectus is na te lezen op www.rfs.nl. (….) Bel voor meer informatie gratis 0800-0303 of kijk op www.renault.nl”.

 

De klacht

 

De geadresseerde van de mailing bleek niet in aanmerking te komen voor de financiering, omdat hij 78 jaar is. In de uiting staat echter: “Er is maar één beperking: deze aanbieding geldt zolang deze auto’s beschikbaar zijn”.

Klager vindt de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Het gaat te ver om in reclame alle situaties te benoemen waarin de klant wel of niet gebruik kan maken van het aanbod van adverteerder. Daarom vermeldt adverteerder dat het prospectus beschikbaar is via internet en adviseert hij de klant om naar de voorwaarden te informeren bij het bezoek aan de showroom.

Overigens kan adverteerder niet op voorhand het adressenbestand beoordelen op basis van criteria die hem niet bekend zijn zoals de leeftijd van de klant of diens financiële positie. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de gewraakte uiting wordt men onder het kopje “Gratis financiering, 0% rente” aangespoord om gebruik te maken van gratis financiering. Gezegd wordt:

“Maak bovendien ook gebruik van GRATIS financiering. Betaal een bedrag tot zelfs

€ 5.000,- niet ineens maar over 24 maandelijkse termijnen tegen 0% rente. Goedkoper lenen kan niet, want dit is gratis. 

Er is slechts één beperking: deze aanbieding geldt zolang deze auto’s beschikbaar zijn. Dus, tot spoedig!”

 

Aldus wordt de indruk gewekt dat er aan de gratis financiering geen andere voorwaarden verbonden zijn dan beschikbaarheid van de auto’s. Dat is echter niet het geval. Immers, onderaan de uiting wordt in kleine letters gewezen op verschillende andere voorwaarden zoals bijvoorbeeld het zijn van particuliere klant. Voorts blijkt uit de onderhavige klacht dat er ook een beperkende voorwaarde geldt wat betreft leeftijd.

Gelet hierop acht de Commissie de zinsnede: “Er is slechts één beperking” te absoluut.

 

Om bovengenoemde redenen gaat de mailing reclame gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is deze misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken