a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2010/00902

Datum:

11-02-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie op de website www.peugeot.nl, waarin reclame wordt gemaakt voor het actiemodel ‘107 Millesim 200’.

 

De klacht

 

Op de website staat dat men de bewuste auto kan kopen voor € 7.744,-. Gebleken is echter dat deze prijs uitsluitend geldt indien een auto van vóór 1995 wordt ingeruild. Klager stelt dat hij bij een dealer voor de bewuste auto een bod van € 9.600,- en bij een andere dealer een bod van € 9.400,- kreeg.

Bij navraag aan adverteerder kreeg klager het antwoord dat de adviesprijs van de Peugeot Millesim 200 in een 3-deurs uitvoering € 9.739,- is. Met aftrek van de eventuele inruilkorting van € 995,- en een ‘extra korting’ van € 1.000,- is het te betalen bedrag € 7.744,-.

Het model waarmee wordt geadverteerd is echter een 5-deurs uitvoering.

 

Gelet op het voorgaande acht klager de advertentie hoogst misleidend.

 

Het verweer

 

Dit verweer luidt – samengevat – als volgt.

 

Op de internetpagina wordt verwezen naar de disclaimer die door adverteerder wordt gehanteerd, waarin onder meer staat dat aan de inhoud van de internetsite op geen enkele wijze rechten worden ontleend. Adverteerder stelt zich op het standpunt dat klager ten gevolge van de disclaimer geen rechten kan ontlenen aan de reclame-uiting.

 

Gelet op het voorgaande is adverteerder van mening dat de klacht dient te worden afgewezen.

Het oordeel van de Commissie

 

In de uiting worden in een tabel de verschillende kosten en kortingen genoemd. Met betrekking tot de inruil staat in de tabel: “Millesim 200 inruilpremie: € 995,-”. Niet wordt vermeld dat er aan de inruil de voorwaarde is verbonden dat de in te ruilen auto van vóór 1995 dient te dateren. De Commissie acht deze informatie dermate essentieel voor het nemen van een besluit om al dan niet de bewuste auto aan te schaffen, dat deze voorwaarde in de uiting had moeten worden genoemd, althans dat naar deze voorwaarde had moeten worden verwezen. Gelet hierop is sprake van een omissie dan wel een te laat verstrekken van informatie als bedoeld in artikel 8.3 sub c van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

Naar door adverteerder is erkend betreft het aanbod een 3-deurs en niet een 5-deurs uitvoering. Nu in de uiting een 5-deurs auto is afgebeeld, gaat deze gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC, te weten de uitvoering. In dit kader wijst de Commissie tevens op haar Algemene Aanbeveling zoals genoemd onder ‘Algemene Aanbevelingen’ onder i (afbeelding van het aangeboden product).

 

Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemid­delde con­su­ment door genoemde ontbrekende informatie dan wel door de genoemde onjuiste informatie ertoe ge­bracht kan worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet had genomen en is de uiting misleidend en daar­door oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Dat in de disclaimer wordt vermeld dat men aan de uiting geen rechten kan ontlenen doet niet af aan voornoemd oordeel, nu de misleiding hiermee immers niet is weggenomen.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken