De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op internet waarin onder meer staat:
“Suzuki Alto nu al vanaf € 3.999,-
Ja! En de tweede helft betaalt u pas over 2 jaar. Zonder rente!”.
De klacht
Het woord “nu” maakt de uiting misleidend. Gesuggereerd wordt dat de prijs van de auto “nu” gelijk is aan het genoemde bedrag. Bedoeld is echter dat men “nu” dat bewuste bedrag betaalt. De reclame zou moeten worden aangepast in die zin dat duidelijk is dat het totaal te betalen bedrag het dubbele is van het geadverteerde bedrag.
Het verweer
In de uiting is duidelijk gesteld dat er in eerste instantie oftewel “nu” een bedrag moet worden betaald en over twee jaar eenzelfde bedrag. Op 25 augustus 2010 heeft de Commissie in dossier 2010/00422 geoordeeld dat een dergelijke woordkeuze niet misleidend is.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.
Desgevraagd bevestigt mr. Costatin dat de uiting beoordeeld in dossier 2010/00422 enigszins anders luidt dan de thans bestreden uiting, maar hij deelt mee dat de strekking van het verweer in dat dossier dezelfde is als die van het verweer in deze zaak. Naar de mening van Suzuki is voldoende duidelijk dat men nu een gedeelte betaalt en over twee jaar.
Het oordeel van de Commissie
In de gewraakte uiting staat:
“Suzuki Alto nu
al vanaf € 3.999,-”
Ja! En de tweede helft betaalt u pas over 2 jaar. Zonder rente!” zonder dat voldoende duidelijk is of genoemd bedrag gelijk is aan de totale voor de auto te betalen prijs dan wel aan de helft van de totaalprijs, die men uiteindelijk – 2 jaar later- zal hebben betaald. Gelet hierop wordt geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Dat elders op de website nadere informatie wordt gegeven over het onderhavige aanbod, zoals bijvoorbeeld over de “Totale prijs van het krediet”, neemt bovengenoemde onduidelijkheid onvoldoende weg.
De onderhavige uiting wijkt -voor zover van belang- af van de in dossier 2010/00422 beoordeelde televisiereclame in die zin dat in laatstbedoelde uiting wordt gezegd: “U betaalt voor deze nieuwe Suzuki Splash nu € 4.649,-. En de andere helft over twee jaar. Zonder rente”. Uit deze tekst blijkt voldoende duidelijk welk bedrag men nu en welk bedrag men over twee jaar dient te betalen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.