De bestreden reclame-uiting
Het betreft:
1.
Een televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd:
“De Suzuki Splash is er nu al vanaf € 4.912,-.”(…) “Ja, u hoort het goed, de Suzuki Splash al vanaf € 4.912,- En de tweede helft betaalt u pas over 2 jaar, zonder rente. Kijk op Suzuki.nl”.
2.
Een uiting op internet waarin -naar klaagster stelt- onder meer staat:
“Suzuki Splash vanaf € 4.912,-”.
De klacht
In de televisiereclame en op de website wordt gesuggereerd dat de Suzuki Splash slechts € 4.912,- kost en dat men de helft nu en de andere helft -rentevrij- over 2 jaar kan betalen. In de uiting op de website wordt hetzelfde gesuggereerd. Volgens de prijslijst blijkt de laagste consumentenprijs voor de auto echter € 9.623,- te bedragen.
Het verweer
In de uitingen wordt duidelijk gemaakt dat het eerstgenoemde bedrag wordt gevolgd door een tweede deelbetaling. Deze bedragen vormen samen de volledige koopsom.
Adverteerder verwijst naar de beslissing van de Commissie van 25 augustus 2010 in dossier 2010/00422. Daarin werd geoordeeld dat een dergelijke woordkeuze niet misleidend is.
De mondelinge behandeling
Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht.
Desgevraagd bevestigt mr. Costatin dat de uiting beoordeeld in dossier 2010/00422 enigszins anders luidt dan de thans bestreden uitingen, maar hij deelt mee dat de strekking van het verweer in dat dossier dezelfde is als die van het verweer in deze zaak. Naar de mening van Suzuki is voldoende duidelijk dat men nu een gedeelte betaalt en over twee jaar.
Het oordeel van de Commissie
Met betrekking tot de verschillende uitingen overweegt de Commissie het volgende.
Ad 1.
In de bestreden televisiereclame wordt onder meer gezegd:
“De Suzuki Splash is er nu al vanaf € 4.912,-.” (..) Ja, u hoort het goed, de Suzuki Alto al vanaf € 4.912,-. En de tweede helft betaalt u pas over 2 jaar, zonder rente. Kijk op Suzuki.nl”, zonder dat voldoende duidelijk is of genoemd bedrag gelijk is aan de totale voor de auto te betalen prijs dan wel aan de helft van de totaalprijs, die men uiteindelijk
-2 jaar later- zal hebben betaald. Gelet hierop wordt geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Ad 2.
In de bestreden uiting op de website staat volgens klaagster onder meer:
“Suzuki Splash vanaf € 4.912,-”.
De Commissie gaat ervan uit dat klaagster het oog heeft op de uiting op internet waarover een soortgelijke klacht is ingediend in dossier 2011/00083 en waarin met betrekking tot de Suzuki Alto staat:
“Suzuki Alto nu
al vanaf € 3.999,-”
Ja! En de tweede helft betaalt u pas over 2 jaar. Zonder rente!”. De Commissie neemt aan dat de website met betrekking tot de Suzuki Splash eenzelfde mededeling bevat, waarbij “Suzuki Alto” is vervangen door “Suzuki Splash” en “€ 3.999,-” door “€ 4.912,-”.
Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit de bewuste tekst niet voldoende duidelijk of genoemd bedrag gelijk is aan de totale voor de auto te betalen prijs dan wel aan de helft van de totaalprijs, die men uiteindelijk -2 jaar later- zal hebben betaald. Gelet hierop wordt geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De onderhavige uitingen wijken -voor zover van belang- af van de in dossier 2010/00422 beoordeelde televisiereclame in die zin dat in laatstbedoelde uiting wordt gezegd: “U betaalt voor deze nieuwe Suzuki Splash nu € 4.649,-. En de andere helft over twee jaar. Zonder rente”. Uit deze tekst blijkt voldoende duidelijk welk bedrag men nu en welk bedrag men over twee jaar dient te betalen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.