De bestreden reclame-uiting
Het betreft een door adverteerder aan klager verzonden e-mail waarin onder meer staat:
“Vanaf 1 juli internet in het buitenland voor € 2,- per dag.”
De klacht
Zonder beperkende voorwaarden en/of disclaimer wordt in de reclame-uiting gezegd dat de kosten voor internet in het buitenland vanaf 1 juli € 1,0- per dag bedragen. In werkelijkheid blijken deze kosten veel hoger te zijn. Alleen binnen Europa hoeft men bij aanschaf van een weekpas bij adverteerder € 2,- per dag te betalen voor internetten in het buitenland.
Het verweer
Per abuis staat in de reclame-uiting dat internet in het buitenland voor € 2,- per dag mogelijk is. Hier had moeten staan dat het mogelijk is vanaf € 2,- per dag te internetten in het buitenland. Adverteerder heeft klager excuses aangeboden. Klager heeft geen schade geleden omdat het product op het moment van de klacht nog niet kon worden gekocht.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal toewijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Als erkend is komen vast te staan dat de reclame-uiting niet juist is, omdat men niet in alle gevallen, zoals de reclame-uiting suggereert, voor € 2,- kan internetten in het buitenland.
De uiting is derhalve gepaard gegaan met onjuiste informatie over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over de transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Het feit dat klager geen financieel nadeel heeft geleden, doet aan het voorgaande niet af. Wel neemt de voorzitter nota van het feit dat adverteerder stelt excuses te hebben aangeboden aan klager. Ook dit laatste kan evenwel niet tot een ander oordeel leiden.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het vorenstaande acht de voorzitter de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.