a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2011/00760

Datum:

24-10-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie op www.ford-vankalmthout.nl/occasions/ voor een ‘Ford Grand C-Max’.

 

De klacht

 

De getoonde auto bevat diverse fabrieksopties. In de advertentie staat op drie plaatsen de prijs van € 26.245,-. Tijdens een gesprek met de verkoper van de auto bleek echter dat de genoemde prijs geldt voor de auto zonder de aanwezige fabrieksopties. De auto inclusief alle opties kost € 31.400,-.

 

Gelet op het voorgaande is de uiting misleidend.

 

Het verweer

 

Dit luidt, samengevat, als volgt.

 

De auto is een ‘voorgeregistreerde nieuwe auto’ en derhalve geen occasion, hetgeen duidelijk wordt uit het bouwjaar en de kilometerstand.

Om voorgeregistreerde nieuwe auto’s online aan te bieden, moet adverteerder gebruik maken van het ‘Occasion Beheer Systeem’, waarmee ook alle gebruikte occasions op de diverse internetsites worden geplaatst.

Net zoals bij collega dealers wordt er in deze advertentie geadverteerd met een netto actieprijs. De totale rijklaar prijs bestaat uit de genoemde netto actieprijs, vermeerderd met de kosten voor de aanwezige fabrieksopties en de kosten voor het rijkaar maken, de verwijderingsbijdrage en leges.

 

De prijsuitleg in de rubriek “opmerkingen bij deze auto” had duidelijker moeten zijn. Direct na het telefoongesprek met klager is besloten om de exacte prijsopbouw van een auto die op het internet wordt aangeboden zo duidelijk te maken, dat eventuele misverstanden in de toekomst worden voorkomen.

 

Op dit moment kan op de website van Ford nog niet worden geadverteerd met vanaf-prijzen.

 

Mogelijk was de advertentie niet voldoende duidelijk. De advertentie was naar de mening van adverteerder echter niet misleidend, omdat er volledige openheid van zaken wordt gegeven over de uiteindelijk te betalen prijs.

 

De mondelinge behandeling

 

Klager en adverteerder lichten hun standpunt mondeling nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie is van oordeel dat, temeer nu de auto wordt aangeboden in de rubriek

“Occasions”, de gemiddelde consument mag verwachten dat de genoemde prijs geldt voor de auto inclusief de reeds aanwezige fabrieksopties en accessoires.

Gebleken is echter dat de genoemde prijs geldt voor de auto exclusief deze opties en accessoires.

 

Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de reclame gepaard gaat met onjuiste informatie ten aanzien van de prijs van het product, zoals bedoeld in artikel 8.2 sub d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemid­delde con­su­ment door genoemde onjuiste informatie ertoe ge­bracht kan worden een besluit over een transactie te ne­men, dat hij anders niet had genomen en is de uiting misleidend en daar­door oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Dat onderin de uiting – overigens op onduidelijke wijze, naar adverteerder heeft erkend – tevens de prijs inclusief de opties en accessoires wordt genoemd, neemt de misleiding niet weg en leidt derhalve niet tot een ander oordeel.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken