a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2011/00833

Datum:

07-12-2011

Uitspraak:

CVB Afwijzing Vernietigd (=Aanbeveling)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Beschikbaarheid

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de volgende uitingen betreffende tijdelijk extra voordeel op de Volkswagen Polo:

–      een televisiecommercial waarin het volgende wordt gezegd: “Volkswagen Polo, al vanaf € 12.490, tijdelijk vanaf

        € 10.990”;

–      de actiepagina http://www.volkswagen.nl/verrassendvolkswagen/, waar onder meer staat: “Daarom is de

        Volkswagen Polo nu tijdelijk verkrijgbaar voor € 10.990,- of € 99,-* per maand. Deze actie is geldig op voorraad

        modellen Polo 1.2 Easyline en geldt zolang de voorraad strekt. De actie loopt van 1 juli t/m 17 september.

        Vraag brochure / proefrit aan.”

 

De klacht

 

Omdat klager geïnteresseerd is in een rode 5-deurs Polo Easyline voor € 10.990 heeft hij een dealer in Hoofddorp bezocht, waar hem werd meegedeeld dat er geen Polo Easyline voor dat bedrag verkrijgbaar is en dat een proefrit in het geadverteerde model dus niet mogelijk is. Klager vindt het misleidend dat wordt geadverteerd met “de Polo die helemaal niet bestaat”.

 

Het verweer

 

Adverteerder betreurt de gang van zaken bij de door klager bezochte dealer. De Polo Easyline waarvoor reclame wordt gemaakt, is wel degelijk te koop voor € 10.990. Dit is klager telefonisch door adverteerder meegedeeld.

De tijdelijke actie die geldt voor de Polo Easyline is vermeld op de site www.volkswagen.nl en de speciale actiesite www.verrassendvolkswagen.nl. Voor de overige modellen Polo geldt een andere voordeelactie.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie acht voldoende aannemelijk geworden dat voor de in de bestreden uitingen genoemde tijdelijke actieprijs van(af) € 10.990 een Volkswagen Polo verkrijgbaar is, te weten de Polo 1.2 Easyline, en dat voor overige Polo-modellen een andere voordeelactie geldt. Aldus wordt het aanbod in de bestreden uitingen gestand gedaan. Dat klager door een dealer onjuiste informatie is verstrekt met betrekking tot de verkrijgbaarheid van de Polo Easyline voor € 10.990 betekent niet, dat de uitingen misleidend zijn.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de Reclame Code Commissie van 12 oktober 2011

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Het College van Beroep

 

De grieven

Het College vat de grieven als volgt samen.

Op de website staat bij een rode 5-deurs uitvoering van de Volkwagen Polo dat deze auto verkrijgbaar is vanaf € 10.990,–. De Commissie is voorbijge­gaan aan het feit dat de afgebeelde auto voor deze prijs niet te koop is. Een 5-deurs uitvoering in de kleur rood is pas verkrijgbaar vanaf € 12.213,–. Uit de mededeling dat het een “vanafprijs” betreft, volgt niet dat men er rekening mee moet houden dat de prijs van € 10.990,– niet geldt voor de auto zoals die in de reclame is te zien. Voor de prijs van € 10.990,– is uitsluitend een witte 3-deurs Volkswagen Polo verkrijg­baar in de uitvoering 1.2 Easyline. Ook in de televisiecommercial is een 5-deurs Volkwagen Polo te zien in combinatie met de vanafprijs van € 10.990,–.

Het antwoord in appel

 

Pon heeft zich in haar antwoord gerefereerd aan het oordeel van het College en heeft daarbij voorts aangekondigd dat zij “ter voorkoming van dit soort klachten reclameafbeeldingen van onze producten voorzien van de algemene voetnoot: Getoonde afbeeldingen kunnen meeruitvoeringen bevatten.”

 

De mondelinge behandeling

Appellant heeft het beroep toegelicht. Appellant wijst erop dat de klacht met be­trek­king tot de internetuitingen vooral betrek­king heeft op de pop-up die op willekeu­ri­ge web­sites verschijnt, onder meer op buienra­dar.

 

Het oordeel van het College

 

1. Het College merkt op dat in de beslissing van de Commissie onder de gewraakte uitingen niet de pop-up wordt genoemd die op willekeu­rige web­sites ver­schijnt en waarin een rode Volkswagen Polo is te zien met daarbij de mededeling “Nu tijdelijk* vanaf € 10.990,-“, waarbij de asterisk verwijst naar de actie­periode. Indien men op de pop-up klikt, ziet men de website van Pon met daarop opnieuw een rode Volks­wagen Polo, waarbij duidelijk zichtbaar is dat het een 5-deurs uitvoering betreft. Appel­lant heeft in eer­ste aanleg deze pop-up niet specifiek genoemd onder de ge­wraak­te uitin­gen. Wel heeft appellant bij de klacht in eerste aanleg een print van de pop-up overgelegd en daar­naar in de klacht ver­wezen. Uit het­geen appellant in be­roep mondeling heeft aan­ge­voerd, blijkt dat de klacht met betrekking tot de uitingen op internet vooral tegen bedoelde pop-up was ge­richt. Overigens volgt uit de inte­grale afwijzing van de klacht dat ook ten aan­zien van de pop-up de klacht geacht moet worden te zijn afgewezen. Uit het­­geen ap­pel­lant mondeling heeft aan­gevoerd, blijkt dat het beroep tevens te­gen die af­wijzing is gericht. Het College zal derhalve de pop-up bij de beoordeling be­trekken.

 

2. Anders dan in eerste aanleg, staat in beroep als onbestreden vast dat gedurende de actie voor een bedrag van € 10.990,– een Volkswagen Polo te koop was, te we­ten het 3-deurs actiemodel 1.2 Easyline, dat kennelijk uitsluitend in de kleur wit wordt geleverd. In de gewraakte reclame-uitingen is evenwel niet dit actiemodel te zien, maar een ander model, te weten een 5-deurs uitvoering in de kleur rood of beige-grijs. Vaststaat dat dit model geen ac­tie­model was en ook niet voor de vanaf­prijs van € 10.990,– verkrijgbaar was. In plaats daarvan gaat het om een model dat, naar appellant on­weer­sproken heeft gesteld, verkrijgbaar is vanaf € 12.213,–.

 

3. Uit de uitingen blijkt niet dat daarin een duurder model is te zien dan het actiemodel 1.2 Easyline met de vanafprijs van € 10.990,–. De gemid­delde consument zal de uitin­gen daarom zo opvat­ten, dat de vanaf­prijs geldt voor de auto zoals deze in de uitingen is te zien, derhalve voor een 5-deurs uit­voe­ring in de kleur rood dan wel beige-grijs. Bij gebreke aan nadere gegevens zal de consument immers aannemen dat het bij de actieprijs getoonde model ook het model is waarvoor die prijs geldt.

4. Naar het oordeel van het College had Pon in de gewraakte uitingen, waarin sprake is van een uitnodiging tot aankoop, dui­de­lijk het voor­behoud moeten ma­ken dat het getoonde model niet het actiemodel is waar­voor de vanafprijs geldt. Nu de­ze essen­tiële informatie ontbreekt, is spra­ke van een omis­sie als bedoeld in artikel 8.3 aan­hef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is het College van oordeel dat de gemiddelde consu­ment hierdoor ertoe gebracht zou kunnen wor­­den een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Er wordt immers de onjuiste in­druk gewekt dat men voor de ge­toonde prijs een uitvoering krijgt die duurder is dan het actiemodel. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

5. De grieven treffen doel. Derhalve wordt beslist als volgt.

 

De beslissing

 

Het College vernietigt de beslissing van de Commissie.

Het College acht de gewraakte reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken