a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2011/00918B

Datum:

17-11-2011

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

1.

een televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd:

“Als u de extra lage vanaf-prijs ziet van de Peugeot 107 bent u verkocht”. Hierna is een prijs van € 6.495,- te zien. Tot slot wordt gezegd:

“Kijk voor de voorwaarden op peugeot.nl”.

en

2.

Een uiting op http://dealer.peugeot.nl/wellingcars waarin onder meer staat:

“Als u de prijs ziet bent u verkocht.

 € 6.495,-”.

 

 

De klacht

 

De uitingen zijn misleidend, omdat niet is vermeld dat de prijs van € 6.495,- alleen geldt bij inruil van een auto, gekocht vóór 1995. Deze voorwaarde dient duidelijk te worden gemaakt in reclame op televisie en internet.

 

Het verweer

 

Bij het bezoeken van de bestreden website wordt na het klikken op de banner van de aanbieding duidelijk gesproken over een vanaf-prijs en worden daarbij alle voorwaarden genoemd. Adverteerder verwijst naar bij het verweer overgelegde afdrukken van de bewuste website.

 

In de televisiereclame wordt voor de voorwaarden verwezen naar peugeot.nl. Op deze site verschijnt eenzelfde banner als op de site van diverse dealers, zoals de door klaagster bestreden site, en na het klikken daarop verschijnen de voorwaarden voor de vanaf-prijs. Adverteerder verwijst naar de bij het verweer overgelegde afdrukken van www.peugeot.nl

 

Het oordeel van de Commissie

 

Met betrekking tot de verschillende bestreden uitingen overweegt de Commissie het volgende.

 

De televisiereclame

Hierin wordt een vanaf-prijs van € 6.495,- genoemd, zonder dat voldoende duidelijk wordt gemaakt dat deze prijs alleen geldt bij -naar de Commissie uit het verweer begrijpt- inruil van een auto ouder dan 1995. In de televisiereclame wordt voor de voorwaarden verwezen naar www.peugeot.nl.

Nu niet reeds in de televisiereclame zelf wordt gewezen op de -naar het oordeel van de Commissie- bijzondere voorwaarde dat een auto van vóór 1995 dient te worden ingeruild, is er sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Het is niet voor de hand liggend dat als prijs van een auto een prijs wordt genoemd die alleen geldt na inruil en het is bepaald ongebruikelijk dat het daarbij om een auto met een bouwjaar vóór 1995 gaat. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De uiting op http://dealer.peugeot.nl/wellingcars

In deze uiting, waarvan bij het verweer afdrukken zijn overgelegd, wordt -in de banner- eerst een prijs genoemd van € 6.495,-, vervolgens elders op de website een prijs ‘vanaf € 6.495’ met daaronder een prijs van € 6.495,-, en wordt ten slotte, na verdere informatie, in relatief kleine letters gewezen op de aan “genoemde adviesprijs” verbonden voorwaarde van inruil van een auto ouder dan 1995.

Aldus is er naar het oordeel van de Commissie sprake van een onduidelijke wijze van verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken