De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame-uiting op www.mazda.nl met de titel ‘Zeg nu ‘HAI! tegen € 3.000,- extra inruilvoordeel’.
Klager heeft in zijn klacht tevens melding gemaakt van een aan hem verzonden brief waarin hetzelfde aanbod stond. Van deze brief heeft klager geen kopie kunnen overleggen.
De klacht
De klacht luidt, samengevat, als volgt.
Klager is naar een Mazda dealer gegaan om gebruik te maken van het aanbod. De dealer deelde echter mee dat klager de inruilpremie niet zou ontvangen. Bij een andere dealer had klager dezelfde ervaring.
Klager vraagt zich af of sprake is van misleidende reclame.
Nadere aanvulling klager van 7 oktober 2011
Hierin stelt klager – samengevat – het volgende.
De dealer heeft klager meegedeeld dat sprake is van ‘een lokkertje’ om klanten naar de showroom te krijgen.
In de actievoorwaarden staat dat de ‘extra inruilpremie’ wordt gebaseerd op de ‘geldende Autotelex koerslijst handelswaarde’ van de in te ruilen auto. Klager heeft internet geraadpleegd voor deze waarde. Op de betreffende koerslijst staan verschillende waarden, te weten de inruilwaarde en de verkoopprijs. De dealer deelde echter mee dat moet worden uitgegaan van een derde waarde, te weten de handelsprijs. Voor een klant is het volstrekt onduidelijk welke waarde wordt gehanteerd.
Het verweer
In de actievoorwaarden in de uiting staat duidelijk dat de inruilpremie van toepassing is op de Autotelex koerslijst handelswaarde. Adverteerder zendt een kopie mee van deze koerslijst. Op de koerslijst staat dat de handelswaarde van de inruilauto van klager € 15.283,00 is. Op de offerte van de bewuste dealer – die adverteerder eveneens heeft bijgevoegd – staat een inruilbedrag van € 16.500,00, welk bedrag hoger is dan de handelswaarde, hetgeen derhalve een voordeel voor klager inhoudt. Ook de extra inruilpremie van € 3000,- staat in de offerte.
Adverteerder is van mening dat aan klager een juist voorstel is gedaan en dat de actievoorwaarden correct zijn weergegeven en opgevolgd.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft, tegenover het door klager aangevoerde, voldoende aannemelijk gemaakt dat daadwerkelijk sprake is van € 3000,- extra inruilpremie, zoals in de uiting wordt beloofd.
In de actievoorwaarden, die in de uiting staan, staat duidelijk dat de inruilpremie is gebaseerd op de ‘Autotelex koerslijst handelswaarde’. In de door adverteerder overgelegde koerslijst staat dat de ‘Handelswaarde’ van de door klager in te ruilen auto € 15.283 bedraagt. Uit de overgelegde offerte blijkt dat, naast een inruilbedrag van € 16.500,-, tevens
€ 3000,- (extra) van de totaalprijs van de nieuwe auto in aftrek is genomen.
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de klacht ongegrond.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.