a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2012/01010

Datum:

11-12-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft twee door klager op 24 oktober 2012 ontvangen e-mails, één (uiting 1) om 16.00 uur en de ander (uiting 2) om 18.09 uur.

 

In uiting 1 staat onder de aanhef “60seconds newsletter” onder meer:

 

“Iedere Opelrijder is speciaal.

 

Onze klanten zijn zeer belangrijk voor ons. Graag willen wij hen iets extra’s geven. Daarom krijgt iedere Opelrijder een persoonlijke waardecheque van € 250,-. Deze cheque kan bij aankoop van een nieuwe Opel naar eigen wens worden besteed, bovenop alle huidige acties.

 

Vraag hier uw waardecheque aan”.

 

Uiting 1 is als bijlage 1 in kopie aan deze beslissing gehecht.

 

In uiting 2 staat onder de aanhef “IEDERE OPEL RIJDER KRIJGT IETS EXTRA’S”  onder meer:

“Geachte (…),

Hartelijk dank voor uw registratie en uw belangstelling voor een nieuwe Opel. We willen u als trouwe Opel klant graag iets extra’s geven. Daarom ontvangt u een persoonlijke waardecheque ter waarde van € 250,-. Deze kunt u direct na aankoop inleveren bij de Opel dealer om het betalen bedrag met € 250,- te verlagen. U kunt de cheque natuurlijk ook gebruiken om extra accessoires voor uw nieuwe Opel te kopen”

 

en

 

“PRINT HIER UW WAARDECHEQUE”.   

 

 

 

De klacht

 

In geen van beide uitingen wordt gesproken over een beperking wat betreft het model Opel waarvoor men de cheque kan gebruiken. Bij het uitprinten van de waardecheque blijkt dat daarin in kleine letters staat dat deze niet inwisselbaar is bij aanschaf van een Opel personenauto Ampera, die klager wil kopen. In de cheque, die als bijlage 4 in kopie aan deze uispraak is gehecht, staat: “Inwisselbaar bij aanschaf van een nieuwe Opel personenauto (m.u.v. Mokka/Ampera) in de periode t/m 31 december 2012”.  

 

Het verweer

 

Klager maakt bezwaar tegen het tekstfragment “iedere Opel rijder krijgt iets extra’s” en meent dat dit misleidend is.

Voor de onderhavige actie wordt alleen geadverteerd op www.opel.nl. Op deze site staat de landingspage van de actie. In de door klager ontvangen 60Seconds newsletter staat een link waarmee de waardecheque aangevraagd kan worden. Deze link leidt naar de landingspage waar, na het invullen van enkele gegevens, de waardecheque kan worden aangevraagd. De landingspage is voorzien van de actievoorwaarden. Adverteerder verwijst naar de bij het verweer overgelegde internetpagina en actievoorwaarden. In artikel 1 daarvan staat op welke modellen de actie van toepassing is. Vóór registratie is dus al duidelijk dat de actie niet van toepassing is op alle modellen.   

Daarnaast wekt het tekstfragment “iedere Opel rijder krijgt iets extra’s” niet de verwachting dat de waardecheque bij aankoop van iedere auto geldig is. De actie houdt in dat iedereen die in het bezit is van een Opel, na registratie, een waardecheque van € 250,- ontvangt. Klager heeft ook een waardecheque ontvangen die hij kan besteden binnen de voorwaarden van de actie. 

 

Van strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) is geen sprake.

 

Het oordeel van de voorzitter

 

De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.

 

De voorzitter stelt voorop dat anders dan in het verweer wordt verondersteld, klager niet uitsluitend bezwaar maakt tegen het tekstfragment “iedere Opel rijder krijgt iets extra’s”. Dit fragment is door klager aangehaald in het klachtenformulier, maar blijkens de overige inhoud van dit formulier en de inhoud van klagers aanvullende brief van 30 oktober 2012 is de klacht gericht tegen de gehele inhoud van beide hiervoor onder “De bestreden uitingen” omschreven uitingen.

  

Blijkens de als bijlage 4 in kopie aan deze uitspaak gehechte “Opel Waardecheque” is deze inwisselbaar bij aanschaf van een nieuwe Opel personenauto met uitzondering van “Mokka/Ampera”. Naar het oordeel van de voorzitter wordt in geen van beide bestreden uitingen voldoende duidelijk gewezen op deze uitzondering. De voorzitter neemt daarbij in overweging dat in uiting 1 zonder duidelijk voorbehoud, bijvoorbeeld in de vorm van een verwijzing naar actievoorwaarden, over de cheque wordt gesteld: “Deze cheque kan bij aankoop van een nieuwe Opel naar eigen wens worden besteed” en in uiting 2, eveneens zonder duidelijk voorbehoud: “Deze kunt u direct na aankoop inleveren bij de Opel dealer om het betalen bedrag met € 250,- te verlagen”.

Gelet op het voorgaande acht de voorzitter de bestreden uitingen voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht de bestreden reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken