a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2012/01103

Datum:

25-04-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een krantenadvertentie van 4 december 2012.

Daarin staat onder de aanhef: “Cadeautip voor de decembermaand” onder meer:

“Reis begin 2013 met de trein naar…

 (…)

Parijs       € 35”.

Onderaan de uiting staat onder meer:

“Vanafprijzen van Amsterdam Centraal enkele reis, 2e klas. Hoe eerder u boekt, hoe groter de kans op een voordelig ticket. Zie voorwaarden op NSHispeed.nl” en

Boek nu op NSHispeed.nl”. 

 

De klacht

 

Zowel op 4 als op 5 december 2012 probeerde klager via internet de aanbieding te vinden om “begin 2013” voor de prijs vanaf € 35,- naar Parijs te reizen. Een dergelijke prijs kwam pas in beeld eind maart/april. Op 6 december ging klager naar de NS-balie, maar ook de zeer behulpzame baliemedewerkster kon geen enkele “december actieaanbieding” voor begin 2013, en wel de periode 3 tot 6 januari, op internet vinden.

Klager heeft voor zijn reis naar Parijs met 4 personen het dubbele moeten betalen van de prijs die de advertentie doet voorkomen.

De advertentie is misleidend.  

 

Het verweer

 

Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.

 

Adverteerder gaat er van uit dat klager naar Parijs wilde reizen op 3 januari 2013. Uit een in het verweer opgenomen overzicht blijkt dat er voor deze datum 116 tickets zijn verkocht voor een enkele reis vanuit een Nederlands station naar Parijs en vice versa voor € 35,-, waarvan 43 voor het geadverteerde traject Amsterdam-Parijs. Reeds hierdoor is komen vast te staan dat adverteerder wel degelijk tickets heeft aangeboden voor het betreffende traject tegen het in de advertentie genoemde tarief.

Voorts heeft adverteerder zorg gedragen voor een (meer dan) redelijke beschikbaarheid van de bewuste tickets. Dit geldt temeer nu het in de reclame gaat om de periode ‘begin 2013’ en niet om (meer) concrete en specifieke reisdata.

Ook op de reisdata 4, 5 en 6 januari heeft adverteerder gezorgd voor een meer dan  redelijke beschikbaarheid van tickets tegen het laagste tarief van € 35,-. Adverteerder verwijst naar een desbetreffende bijlage.      

Adverteerder benadrukt dat het tarief van € 35,- het instaptarief is dat ook voor 2012 gold. Begrijpelijkerwijs zijn de voor dit tarief beschikbare tickets, die -conform de voorwaarden waarnaar in de advertentie wordt verwezen- tussen drie maanden en 30 dagen voorafgaand aan de reisdatum kunnen worden gekocht, als eerste uitverkocht.

Adverteerder wijst er nog op dat ‘begin 2013’ geen vastomlijnd begrip is; redelijk is dat daar in ieder geval januari – april 2013 onder valt. Adverteerder dient in ieder geval voor die periode in zijn geheel zorg te dragen voor een redelijke beschikbaarheid.   

 

Nadere informatie van adverteerder bij e-mail van 7 februari 2013.

 

Adverteerder legt een document van 4 februari 2013 van Thalys over, de uitgever van de tickets. Dit document bevat een overzicht van de beschikbare tickets voor het traject Amsterdam-Parijs tegen het tarief van € 35,- met als verkoopdata 3 en 5 december 2012. Thalys beschikt niet over gegevens van 4 december 2012 (de datum van de advertentie). Logisch is echter dat er op 4 december 2012 niet minder tickets beschikbaar waren dan op 5 december 2012. Op deze data kon er geboekt worden voor een reisdatum vanaf 8 januari 2013.

Blijkens het overzicht waren er op 3 en 5 december 2012 voor de reisperiode 8-18 januari 2013 467 respectievelijk 437 tickets beschikbaar, voor de reisperiode 19-28 januari 2013 486 respectievelijk 430 tickets en voor reisperiode 29 januari tot 28 februari 2013 5.790 respectievelijk 5.440 tickets.

Adverteerder heeft hiermee aangetoond dat zij voor een meer dan redelijke beschikbaarheid van de tickets heeft gezorgd. 

 

Reactie van klager

 

Het is klager nog steeds niet duidelijk hoe hij aan de in de advertentie aangeboden tickets van € 35,- had kunnen komen. 30 dagen na 3 december 2012 is 2 januari 2013 en 30 dagen na 5 december 2012 is 4 januari 2013, maar volgens de door adverteerder overgelegde informatie was een eerste boeking pas mogelijk op 8 januari 2013, ofwel 36 dagen later.

Ervan uitgaande dat de genoemde 467/437 plekken de stoelen van € 35,- waren, vraagt klager zich af hoe het komt dat hij die op 4 en 5 december 2012 niet op internet heeft kunnen vinden (ondanks redelijke internet boekingservaring) en dat deze evenmin op 6 december 2012 gevonden zijn door een ervaren NS boekingsbaliemedewerkster.

 

De mondelinge behandeling (op 9 april 2013)

 

Partijen hebben hun standpunten mondeling toegelicht.

Daarbij is namens adverteerder meegedeeld dat het feit dat het klager niet gelukt is de tickets van € 35,- te vinden vermoedelijk verband houdt met het feit dat het gezelschap waarvoor klager wilde boeken een combinatie inhield van kinderen en senioren. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Door het overleggen van het document van 4 februari 2013 van Thalys heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat er in de twee dagen rond de datum van de bestreden advertentie van 4 december 2012, namelijk op 3 en 5 december 2012, 467 respectievelijk 437 tickets voor € 35,- zijn verkocht voor een treinreis naar Parijs met een vertrekdatum in de periode 8 tot 18 januari 2013 en 486 respectievelijk 430 van zodanige tickets met een vertrekdatum in de periode 19-28 januari 2013.

Aldus is naar het oordeel van de Commissie gebleken dat adverteerder heeft gezorgd voor een redelijke beschikbaarheid van de door haar in de bestreden advertentie aangeboden dienst voor de genoemde prijs als bedoeld in artikel V onder 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR). 

De Commissie neemt daarbij in overweging dat in de uiting sprake is van “Begin 2013” en van “Vanafprijzen” waarover gesteld wordt: “Hoe eerder u boekt, hoe groter de kans op een voordelig ticket”. Adverteerder heeft meegedeeld dat het tarief van € 35,- een instaptarief is dat ook voor 2012 gold en dat de betreffende tickets, conform de voorwaarden waarnaar in de advertentie wordt verwezen, tussen drie maanden en 30 dagen voorafgaand aan de reisdatum kunnen worden gekocht. In de uiting ligt niet de suggestie besloten dat noodzakelijkerwijs op alle dagen van “begin 2013” tickets beschikbaar zullen zijn voor de laagste prijs van € 35,-

 

Dat het klager en een baliemedewerkster van NS kennelijk niet is gelukt om op 4, 5 en/of 6 december 2012 een reis naar Parijs vanaf 8 januari 2013 voor € 35,- te vinden, volgens adverteerder vermoedelijk door klagers wens om een combinatie van tickets voor kinderen en senioren te kopen, betekent niet dat de onderhavige uiting in het algemeen in strijd is met de Nederlandse Reclame Code, meer in het bijzonder artikel V onder 1 RR.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken