De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders website govolo.nl waarop onder meer een vliegticket naar Miami voor € 585,31 wordt aangeboden.
De klacht
Adverteerder maakt reclame in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC), in het bijzonder de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR), omdat boekings- en betaalkosten niet in de prijs zijn opgenomen. De prijs van het in de uiting aangeboden ticket wordt in de loop van het boekingsproces met (feitelijk) niet te vermijden kosten vermeerderd. De enige manier om de reis voor genoemde prijs te boeken, is door deze te betalen door middel van een Franse Carte Bleue betaalkaart, maar daarvoor dient men -aldus internet- over een Franse bankrekening te beschikken. Dit is in Nederland geen courant betaalmiddel. Als men de reis betaalt door middel van een andere betaalkaart, komen bij de boekingskosten ook nog betaalkosten. Dit zijn vaste onvermijdbare kosten waarmee men pas laat in het boekingsproces wordt geconfronteerd. Zou men de reis kunnen betalen met een Franse Carte Bleue betaalkaart, dan wordt een korting gegeven die gelijk is aan de boekingskosten, maar door bij de vergelijking een korting te verwerken die alleen te realiseren is in het geval van betaling via een in Nederland incourant betaalmiddel, creëert verweerder voor zijn eigen website eigen regels, die afwijken van de Nederlandse Reclame Code (NRC), in het bijzonder de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR).
Mondelinge behandeling
Klager handhaaft zijn standpunt en licht dit nader toe.
Het oordeel van de Commissie
Klager heeft onweersproken gesteld dat het niet mogelijk is om het door adverteerder voor € 585,31 naar Miami aangeboden ticket voor die prijs bij adverteerder te boeken. Bij de op de webpagina vermelde (ticket)prijs komen nog boekingskosten en, afhankelijk van de voor de boeking gebruikte betaalkaart, ook nog betaalkosten. Alleen indien de reis betaald wordt door middel van een Franse Carte Bleue betaalkaart, hetgeen in Nederland een incourant betaalmiddel is, worden geen betaalkosten en boekingskosten in rekening gebracht. Voor de Nederlandse consument zijn betaalkosten derhalve in feite niet te vermijden kosten. Nu eerdergenoemde boekings- en betaalkosten dienen te worden aangemerkt als vaste en onvermijdbare kosten hadden deze bij de geadverteerde prijs moeten zijn inbegrepen. Nu dat niet het geval is, is de uiting in strijd met het bepaalde onder III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR).
De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met het bepaalde onder III sub 1 RR en beveelt zij adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.