a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2013/00724

Datum:

22-10-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

Het betreft een uiting op Facebook met de volgende tekst:

“Bandenactie: elke 2e Continental band* slechts € 1,-

http://www.heronauto.nl/webshop/bandenactie”

en

“Bandenactie: elke 2e Continental band slechts € 1,-

www.heronauto.nl

We hebben in de maand juli wel een heel mooie zomerse actie bij Heron Auto. Deze maand elke 2e Continental band € 1,-.”

 

De klacht

De uiting, waarin elke tweede Continental band voor € 1,- wordt aangeboden, wekt de suggestie dat 50% korting op Continental banden wordt gegeven. Klager heeft vier banden besteld. Hierbij is hem tevoren niet duidelijk meegedeeld “hoe het kostenplaatje er uiteindelijk uit zou gaan zien”. Uit de na montage van de banden ontvangen factuur bleek dat voor de twee banden waarop de actieprijs van € 1,- niet van toepassing was, € 470,- per stuk in rekening was gebracht. Omdat deze prijs ongeveer een verdubbeling is van de gebruikelijke prijs van een Continental band (van het door klager bestelde type), heeft klager door de actie geen prijsvoordeel genoten. Ter onderbouwing van deze stelling legt klager voorbeelden over van de door andere leveranciers voor deze banden gehanteerde prijzen. Klager acht de uiting misleidend.

Het verweer

Er is geen sprake van onjuiste, onduidelijke en/of dubbelzinnige informatie. Conform de inhoud van de advertentie zijn twee banden geheel bij klager in rekening gebracht en heeft hij voor twee banden € 1,- per stuk betaald. In de uiting is geen specifiek prijsvoorbeeld gegeven, nu de aard van de advertentie zich daarvoor niet leent. De prijs van de band is immers afhankelijk van het gekozen type. Uit de – bij het verweer overgelegde – actievoorwaarden blijkt dat de aanbieding niet geldt in combinatie met andere acties, zodat duidelijk is dat bij de prijsberekening de verkoopprijs wordt gehanteerd. De (lagere) prijzen waaraan klager refereert betreffen geen adviesprijzen, maar actieprijzen die op internet door verschillende leveranciers worden gehanteerd. Dergelijke actieprijzen worden veelal ook door adverteerder aangeboden, maar de actieprijzen gelden niet in combinatie met de onderhavige actie ‘elke 2e Continental band voor € 1,-’.

Overigens stelt adverteerder dat klager wel bekend was met de aan de werkzaamheden verbonden kosten. Hem is tevoren (mondeling) een prijsopgaaf gedaan, hij heeft een werkorder ondertekend en hij heeft tijdens de werkzaamheden desgevraagd telefonisch meegedeeld akkoord te gaan met het totaalbedrag.

Het oordeel van de Commissie

In de bestreden uiting wordt elke tweede Continental band voor € 1,- aangeboden. Vast is komen te staan dat aan klager daadwerkelijk voor twee van de door hem bestelde vier banden een bedrag van € 1,- per stuk in rekening is gebracht. Het actieaanbod is derhalve waargemaakt. Daaraan doet niet af dat de prijs voor de twee vol in rekening gebrachte banden hoger was dan klager meende te mogen verwachten. In de uiting wordt geen prijs(voorbeeld) genoemd. Niet kan worden gezegd dat de gemiddelde consument in de uiting een groter prijsvoordeel wordt voorgespiegeld dan waarvan in werkelijkheid sprake is.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken