a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2013/00743

Datum:

01-11-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de op adverteerders website staande reclame-uiting met de aanhef:

“Dal Voordeel abonnement. 40% korting in de daluren en in het weekend”. Na het noemen van de voordelen wordt vermeld: “Bestel vóór 16 oktober een Dal Voordeel abonnement en betaal het eerste jaar geen € 50 maar € 25.”

 

De klacht

Het blijkt een actie te zijn die gold in 2012. Gezien het feit dat de actie nog online is, meent klager nog van de actie gebruik te kunnen maken. Er wordt immers geen jaartal genoemd. Op adverteerders website staat weliswaar een disclaimer, luidende dat fouten niet kunnen worden voorkomen, maar omdat adverteerder al geruime tijd geleden door klager op deze fout is gewezen, kan adverteerder zich daarop niet langer meer beroepen.

Het verweer

Via een zoekmachine op internet is klager terecht gekomen op een pagina waarop een e-mail van adverteerder uit 2012 staat met de desbetreffende aanbieding. De uiting is in 2012 aan NS-klanten gestuurd. Het betreft echter geen actieve campagne en de aanbieding is niet (meer) op ns.nl te vinden. Acties die afgelopen zijn, worden door adverteerder off-line gezet, maar deze pagina’s kunnen nog wel via google worden teruggevonden. Het bevreemdt adverteerder wel dat deze nieuwsbrief via google boven in de zoekresultaten terecht is gekomen.

De betreffende nieuwsbrief bevat twee links, te weten “Bestel nu” en “Alles over Dal Voordeel”. Deze laatste link verwees naar voorwaarden betreffende de actie. De link “Bestel nu” kan niet worden uitgezet omdat alle bestellingen hierop terecht komen. De actiecode werkt alleen niet meer en uit de daar staande informatie is direct op te maken dat de actie is verlopen. Dat het jaartal niet is vermeld, zou verwarrend kunnen werken en daarom wordt al lange tijd ook het jaartal vermeld.

De repliek

 

De actie staat nog altijd online, zonder duidelijke vermelding van de datum. Adverteerder maakt derhalve nog steeds oneerlijke reclame.

De dupliek

Adverteerder laat weten dat de link waar klager over spreekt uit de lucht is. Bij het aanklikken van deze link ziet men nu “deze actie is niet meer beschikbaar”.

 

Het oordeel van de Commissie

In de gewraakte aan de Commissie voorgelegde uiting zijn met betrekking tot de geldigheidsduur van de actie alleen datum en maand vermeld. Het jaartal ontbreekt en daardoor is niet duidelijk wanneer de actie eindigt. Door deze onvolledige vermelding van de einddatum is sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

In het door adverteerder gevoerde verweer ziet de Commissie aanleiding om een aanbeveling te doen, voor zover nodig.

De beslissing

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij, voor zover nodig, adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken