De bestreden reclame-uitingen
Adverteerder vermeldt in lichtreclame op zijn bedrijfspand en in folders onder meer: “In samenwerking met TV Oranje en RadioNL”. Ook in reclame-uitingen op internet en in telemarketinggesprekken verwijst adverteerder naar TV Oranje en/of RadioNL.
De klacht
Adverteerder was krachtens een samenwerkingsovereenkomst met stichting TV Oranje en PP Projecten B.V. gerechtigd om in reclame-uitingen de woorden “in samenwerking met TV Oranje en RadioNL” te gebruiken. Deze overeenkomst is per 9 november 2007 met wederzijds goedvinden ontbonden. In strijd hiermee wekt adverteerder in reclame-uitingen nog steeds de indruk dat hij een samenwerkingsovereenkomst heeft met TV Oranje en RadioNL.
De reactie van adverteerder
Adverteerder zegt toe de gewraakte verwijzingen zo spoedig mogelijk te verwijderen.
Het oordeel van de Commissie
Klager heeft onweersproken gesteld dat het adverteerder met ingang van 9 november 2007 niet meer is toegestaan om in zijn reclame-uitingen de woorden “In samenwerking met TV Oranje en RadioNL” te gebruiken. Adverteerder heeft niet betwist dat hij ook na deze datum nog die tekst in reclame-uitingen heeft gebruikt, hoewel hij daartoe niet meer gerechtigd was.
Blijkens het voorgaande heeft adverteerder geen juiste informatie verstrekt over zijn connecties met TV Oranje en/of RadioNL, dit zoals bedoeld onder f van artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.