a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2008/01214

Datum:

21-01-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft onder meer een advertentie in de landelijke dagbladen waarin een kortingsactie (“hamerdagen”) bij Praxis werd aangekondigd voor de periode van 29 oktober 2008 tot en met 1 november 2008. Ook op borden buiten de Praxiswinkels en in de winkels zelf werd reclame gemaakt voor deze actie. In de krantenadvertenties stond onder meer: 

“10% korting op alles (…)

Doe mee met het spijker slaan voor nog meer extra korting tot wel 30%!

PRAXIS

Voor de voorwaarden zie www.praxis.nl OP=OP.”

Een kopie van de advertentie is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

In advertenties, op borden buiten de Praxiswinkels en in de winkels zelf werd geadverteerd dat men met het spijker slaan tot 30% korting kan krijgen. Uiteindelijk bleek deze actie alleen te gelden voor producten op gele pagina’s in een reclamefolder die klaagster niet kent. Dit is misleidend.

 

Het verweer

In de Praxiswinkels stonden billboards waarop met het spijker slaan werd geadverteerd. Deze billboards stonden in de nabijheid van een speciaal voor het spijker slaan ingericht plein in de winkels. Op dit plein waren de 21 producten uitgestald waarop met het spijker slaan korting kon worden verkregen. Bij deze producten stonden billboards met daarop de actieproducten en de tekst: “Doe mee met het Spijker Slaan voor nog meer extra korting tot wel 30%”. Op deze wijze is duidelijk op het plein gecommuniceerd voor welke producten men met het spijker slaan de extra korting kon krijgen. Van adverteerder kan niet worden verwacht dat hij op de beperkte ruimte op de billboards ook uitgebreide actievoorwaarden zou dienen te vermelden. Nu deze billboards in de nabijheid van het plein stonden, is geen sprake van misleidende reclame. In de advertenties in de landelijke dagbladen stond dat er voorwaarden aan de actie zijn verbonden. Deze voorwaarden konden op de in de advertenties genoemde website worden geraadpleegd.

 

Het oordeel van de Commissie

1. De bezwaren van klaagster tegen de reclame-uitingen met betrekking tot het spijker slaan die zich in de Praxiswinkels bevonden, treffen geen doel. Adverteerder heeft onweersproken gesteld op welke wijze in de winkels informatie over deze actie werd gegeven. Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder door die informatievoorziening aan de consument voldoende duidelijk gemaakt dat de actie met betrekking tot het spijker slaan slechts gold voor de 21 door hem geselecteerde producten die in de winkels waren uitgestald. Ten aanzien van de billboards in de directe nabijheid van de Praxiswinkels geldt dat degenen die van deze borden kennis hebben genomen eveneens geacht moeten worden in de winkels voldoende duidelijke informatie te hebben gekregen over de voorwaarden van de actie. Dit onderdeel van de klacht wordt afgewezen.

2. In de advertenties in de landelijke dagbladen heeft adverteerder volstaan met te verwijzen naar voorwaarden op de website www.praxis.nl. Daargelaten dat deze voorwaarden niet inhoudelijk kunnen worden beoordeeld omdat zij niet meer beschikbaar zijn, geldt dat adverteerder naar het oordeel van de Commissie niet met een dergelijke verwijzing kon volstaan. Uit die enkele verwijzing blijkt immers niet dat sprake is van beperkende voorwaarden, namelijk dat de actie met betrekking tot het spijker slaan slechts geldt voor de door adverteerder geselecteerde 21 producten. Niet valt in te zien dat adverteerder deze voor de consument essentiële informatie niet reeds in de krantenadvertenties kenbaar had kunnen maken. Daarbij is ook nog van belang dat niet iedereen in Nederland de beschikking heeft over internet. Blijkens dit alles is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

 

De beslissing

Op grond van hetgeen onder 5.2 is vermeld acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

De Commissie wijst de klacht voor het overige af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken