a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2008/01231

Datum:

05-02-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

 

Adverteerder maakt op de website http://www.bouwmarktconcurrent.nl reclame voor onder meer laminaatvloeren en daarbij behorende accessoires. Adverteerder geeft een “Laagste Prijs Garantie” bij de aankoop van dergelijke producten. Over die garantie  staat op de website van adverteerder onder meer:

“n Het kan echt …

De aller laagste prijs voor uw laminaatvloer, de beste service én een gratis onderhoudset t.w.v. € 49.50* Maar hoe ??

U zoekt op internet of in de parketwinkel de laagste prijzen op van laminaat en accessoires. Geeft ons het adres door of een kopie van de aangeboden offerte.

Een aanbieding van een gratis ondervloer, extra korting op laminaat of andere

tijdelijke acties. Wij geven u altijd een beter voorstel, controleer het maar!

(…)

n Slechts één simpele spelregel …

Het product moet worden aangeboden door een winkel of webshop voor particulieren

in Nederland.(…)”

Van het scherm met informatie over de Laagste Prijs Garantie is een geprinte versie aan deze beslissing ge­hecht.

 

De klacht

Klager heeft bij adverteerder en bij een concurrent van adverteerder offertes aange­vraagd voor een laminaatvloer. Klager heeft de offertes aan adverteerder laten zien. Adverteerder weigert ondanks de Laagste Prijs Garantie de laagste prijs in rekening te brengen. Nadat klager adverteerder hierop heeft aangesproken, heeft adverteerder de prijs van de ondervloer aangepast, maar die van de andere artikelen niet. Nu adverteer­der de Laag­ste Prijs Garantie niet nakomt, is er sprake van misleidende reclame.

Het verweer

De uitleg van klager klopt in grote lijnen. Adverteerder heeft de website aangepast om dit soort problemen voortaan te voorkomen.

De repliek

Klager handhaaft zijn klacht.

De dupliek

Adverteerder komt de voorwaarden na die op de website staan.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Vaststaat dat, toen klager bij adverteerder een bestelling wilde plaatsen voor een la­minaat­vloer en accessoires, uitsluitend de volgende voorwaarde gold om in aanmerking te komen voor de Laag­ste Prijs Garantie: “Het product moet worden aange­bo­den door een winkel of webshop voor particulieren in Nederland.” Niet in geschil is dat klager aan deze voor­waar­de vol­deed, maar dat adverteerder desondanks geen (volle­dige) uitvoe­ring wilde geven aan de Laagste Prijs Garantie. De Commissie begrijpt dat adverteer­der deze weigering baseerde op beperkende voorwaarden die destijds niet op de website van adverteerder stonden en die ook overigens niet bij klager bekend konden zijn.

2. Blijkens het voorgaande is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. Voorts is de Commissie van oor­deel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een be­sluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de gewraakte reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC (nieuw). De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken