a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2009/00345

Datum:

25-06-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft het “Superkeukens Nieuwsblad”, editie maart 2009. Op de voorpagina van deze folder staat dat adverteerder “50% korting op de showroommodellen” geeft. Op de ach­terpagina staan 70 kleine foto’s van keukens met de tekst: “Showroom opruiming bij Super­keu­kens! Direct 50% korting op showmodellen”. De folder is ook via internet te downloaden.

 

De klacht

 

In de folder staat dat men 50% korting op showmodellen krijgt. Toen klager bij een filiaal van adverteerder een showmodel van het type Valencia wilde kopen, bleek dat dit type keu­ken niet onder de actie valt. Er is sprake van misleidende reclame, omdat in de fol­der niet staat dat de actie niet voor alle modellen in de showroom geldt.

 

Het verweer

 

Adverteerder betwist dat er sprake is van misleidende reclame. Op de achterpagina van de folder staan achter de tekst “Direct 50% korting op showmodellen” de zeven keukens afge­beeld waarvoor de actie geldt. Er kan dus geen onduidelijkheid bestaan over de vraag welke keukens het betreft.

 

De mondelinge behandeling

 

Klager en adverteerder lichten elk hun standpunt toe.

 

Het oordeel van de Commissie

 

a)  De Commissie stelt voorop dat in de folder in heel algemene zin wordt gesproken over 50% korting op showmodellen. Bij een dergelijke mededeling zal de gemiddelde con­sument verwachten dat de kortingsactie geldt voor alle showmodellen. Dat in het onderhavige geval de actie was beperkt tot zeven soorten keukens blijkt naar het oor­deel van de Commissie onvoldoende uit de folder, ook voor zover het betreft de foto’s van de keukens op de laatste pagina van de folder. Weliswaar betreft het foto’s van de zeven actietypen, maar omdat deze in tienvoud zijn afge­beeld, wordt de indruk gewekt dat de actie een algemene strekking heeft. Ook uit de begeleidende tekst bij de foto’s blijkt niet dat de actie uitsluitend voor de zeven afgebeelde keukens geldt.

 

b)  Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Re­clame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken