De bestreden reclame-uiting
Het betreft het “Superkeukens Nieuwsblad”, editie maart 2009. Op de voorpagina van deze folder staat dat adverteerder “50% korting op de showroommodellen” geeft. Op de achterpagina staan 70 kleine foto’s van keukens met de tekst: “Showroom opruiming bij Superkeukens! Direct 50% korting op showmodellen”. De folder is ook via internet te downloaden.
De klacht
In de folder staat dat men 50% korting op showmodellen krijgt. Toen klager bij een filiaal van adverteerder een showmodel van het type Valencia wilde kopen, bleek dat dit type keuken niet onder de actie valt. Er is sprake van misleidende reclame, omdat in de folder niet staat dat de actie niet voor alle modellen in de showroom geldt.
Het verweer
Adverteerder betwist dat er sprake is van misleidende reclame. Op de achterpagina van de folder staan achter de tekst “Direct 50% korting op showmodellen” de zeven keukens afgebeeld waarvoor de actie geldt. Er kan dus geen onduidelijkheid bestaan over de vraag welke keukens het betreft.
De mondelinge behandeling
Klager en adverteerder lichten elk hun standpunt toe.
Het oordeel van de Commissie
a) De Commissie stelt voorop dat in de folder in heel algemene zin wordt gesproken over 50% korting op showmodellen. Bij een dergelijke mededeling zal de gemiddelde consument verwachten dat de kortingsactie geldt voor alle showmodellen. Dat in het onderhavige geval de actie was beperkt tot zeven soorten keukens blijkt naar het oordeel van de Commissie onvoldoende uit de folder, ook voor zover het betreft de foto’s van de keukens op de laatste pagina van de folder. Weliswaar betreft het foto’s van de zeven actietypen, maar omdat deze in tienvoud zijn afgebeeld, wordt de indruk gewekt dat de actie een algemene strekking heeft. Ook uit de begeleidende tekst bij de foto’s blijkt niet dat de actie uitsluitend voor de zeven afgebeelde keukens geldt.
b) Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.