a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2009/00549

Datum:

24-09-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft posters in de winkel en een reclamefolder van Mediamarkt voor week 30. Op een pagina van deze folder wordt geadverteerd voor witgoed. Onderaan de pagina staat: “We bezorgen gratis binnen 24 uur.” Op de posters in de winkel staat een ver­gelijkbare mededeling.

 

De klacht

 

De Commissie vat de klacht als volgt samen. Klaagster heeft in een filiaal van adverteerder een wasmachine gekocht. In de folder staat dat gratis wordt geleverd binnen 24 uur. Klaagster heeft de wasmachine niet binnen 24 uur geleverd gekregen. Bij navraag naar de voorwaarden verneemt klaagster dat de termijn van 24 uur pas ingaat na sluitingstijd van de winkel. Klaagster heeft hierover niets kunnen terugvinden op de website of in de algemene voorwaarden van adverteerder. De afwijkende voorwaarden liggen ook niet ter inzage in het desbetreffende filiaal. Klaagster vindt dan ook dat de reclame misleidend is.

 

Het verweer

 

In een drietal vestigingen van adverteerder, waaronder het filiaal waarover klaagster klaagt, hanteert men een zogenaamde ’24-uurs bezorgregeling.’ Aan deze actie is een aantal voorwaarden verbonden die in deze winkels worden gecommuniceerd. De actievoorwaarden blijken op verschillende wijze geïnterpreteerd te worden en de communicatie over de voorwaarden is niet eenduidig. Adverteerder zal de lokale consumentenacties nauwkeuriger volgen, verduidelijken en zo nodig corrigeren. De voorwaarden van de specifieke, lokale consumentenacties zullen op de internetsite worden gepubliceerd.

 

De repliek

 

Klaagster meent dat de beperkte omvang van de actie niet afdoet aan het feit dat zij is misleid door de reclame. Tot op heden heeft zij op de website geen specifieke voorwaarden zien staan ten aanzien van de ’24-uurs bezorgregeling.’

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) In de reclamefolder wordt geadverteerd met ‘gratis bezorging binnen 24 uur.’ Deze bezorgregeling geldt voor het filiaal waar klaagster een wasmachine heeft gekocht. Klaagster stelt dat zij het door haar aangeschafte product niet binnen 24 uur geleverd heeft gekregen hetgeen door adverteerder niet is betwist. De Commissie overweegt dat, nu adverteerder geen inhoudelijk verweer heeft gevoerd ten aanzien van het feit dat niet is geleverd binnen de beloofde termijn, de klacht gegrond is.

 

2) Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product, te weten de levering als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken