a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2009/00776

Datum:

05-01-2010

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

a)  de website www.electroworld.nl voor zover het betreft de subpagina waarop staat:

“Bij ons is een apparaat pas bezorgd wanneer het werkt. Daarom installeren wij volledig op bestaande aansluitingen. Uiteraard is de bezorging van grote apparaten gratis. Daarbij hoort ook de afvoer van de verpakking, meenemen van oude apparatuur, ook al staat dat op de tweede verdieping.”

b)  een huis-aan-huis folder met onder het kopje “Hoe wilt u het hebben?” dezelfde tekst als weergegeven onder a). Onder de tekst is een koelkast afgebeeld met een netto inhoud van 152 liter en een prijs van “199,*”. De asterisk achter de prijs verwijst naar de volgende tekst:

“*Vraag naar de voorwaarden voor bezorgen en installeren.”

 

De klacht

 

Zowel in de huis-aan-huis folder als op internet zegt adverteerder dat grote apparaten gratis thuisbezorgd worden. Klager heeft bij een filiaal van adverteerder een koelkast uit de folder besteld. Daarbij bleek dat aan klager bezorgkosten in rekening zouden worden gebracht. Klager voelt zich door het voorgaande misleid.

 

Het verweer

 

Het apparaat waarop de klacht betrekking heeft, is een tafelmodel koelkast in de prijsklasse van € 199,–. Veel klanten van adverteerder vinden een dergelijk apparaat geen apparaat waarvan thuisbezorging noodzakelijk is. Adverteerder beschouwt daarom een tafelmodel koelkast niet automatisch als een groot apparaat. Bij het onderhavige apparaat staat niet het symbool afgebeeld van een vrachtwagen die de trap oprijdt. Dit symbool voor bezorgen en installeren staat wel bij grote apparaten. In plaats van dit symbool staat bij de prijs een aste­risk die naar de volgende tekst verwijst: “vraag naar de voorwaarden voor bezorgen en in­stalle­ren”. Daardoor heeft adverteerder voldoende duidelijk gecommuniceerd dat aan de thuisbezorging voorwaarden zijn verbonden.

 

Het oordeel van de Commissie

1)  In de huis-aan-huis folder en op de gewraakte webpagina staat dat grote apparaten gra-tis thuisbezorgd worden. Hierbij wordt niet nader gespecificeerd wat voor soort apparaten onder deze regeling vallen. De Commissie begrijpt uit het verweer van adverteerder dat in de reclame-uitingen hieraan wel een bepaalde invulling wordt gegeven. Hierbij gaat het om het symbool van een vracht­wa­gen die de trap op­rijdt. Niet gesteld of gebleken is echter dat in de reclame-uitingen dui­delijk de betekenis van dit symbool wordt uitgelegd, te weten dat alleen apparaten waar dit sym­bool bij staat gratis worden thuisbezorgd. Het ontbreken van dit sym­bool bij een apparaat kan daarom niet tot het oordeel leiden dat de consument reeds op grond daarvan weet dat dit appa­raat niet gratis wordt thuisbezorgd. Ook de tekst “Vraag naar de voorwaar­den voor bezorgen en installeren” wijst daar niet vol­doende duidelijk op. Nu ad­verteerder reclame maakt met de tekst dat grote apparaten gratis worden thuisbezorgd en de gemiddelde consument naar het oordeel van de Commis­sie een koelkast zal be­schou­wen als een groot apparaat, ongeacht of het om een tafelmodel of een groter model koelkast gaat, zal de consument deze voor­waarde niet in die zin uit­leggen dat aan de thuisbezorging van een koelkast kosten kunnen zijn verbonden. Daar komt bij dat de koelkast die klager wilde kopen juist onder de tekst met betrekking tot het gratis thuisbezorgen is afgebeeld, hetgeen in combinatie met het voorgaande de indruk wekt dat die tekst ook geldt voor deze koelkast.

 

2)  Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over een van de voor­naam­­ste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), te weten de levering. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daar­door oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het be­paalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken