a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2011/00030

Datum:

21-03-2011

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft twee uitingen voor de Wake-up Light, te weten:

1.

op www.wakeup.philips.com en

2.

in Volkskrant Magazine van 18 december 2010.

In uiting 1 staat onder meer:

“Test het zelf 30-dagen-niet-goed-geld-terug-garantie”.

In uiting 2 staat onder meer:

“Makkelijker wakker worden? Ervaar het nu zelf: 30 dagen op proef”.

 

 

De klacht

 

Blijkens een formulier op de site van Philips, dat als bijlage 3 aan deze uitspraak is gehecht, is de actie ’30 dagen op proef’ alleen van toepassing op 2 modellen, die noch bij Philips noch bij de andere aanbevolen leveranciers en webwinkel te koop zijn.

Klager vindt de uitingen bedrieglijk.

 

 

Het verweer

 

De klacht dat Philips reclame maakt voor 2 modellen die niet langer verhandeld worden is onjuist. In de betreden uitingen is gebruik gemaakt van de afbeelding van het Philips Wake-up Light model HF3485. De in de uitingen opgenomen hyperlink voert de consument direct naar het gedeelte van de Philips webshop, waar dit model gekocht kan worden.

De ’30 dagen op proef actie’ is onverkort geldig voor het in de uitingen afgebeelde model en dit model wordt momenteel door Philips en andere verkopers onbeperkt verhandeld.

 

Het formulier waar klager naar verwijst, heeft betrekking op een actie uit het verleden. Dit volgt duidelijk uit de op dit formulier vermelde geldigheidsduur van de actie, te weten van 1 september 2008 tot en met 31 januari 2010. Deze actie had inderdaad betrekking op twee Philips Wake-up Light modellen die niet langer door Philips worden verhandeld. Het is mogelijk dat dit formulier nog in het “geheugen van het internet” (in cache) beschikbaar was. De voorwaarden voor deze actie uit het verleden zijn op afdoende wijze in het formulier vermeld en het spreekt voor zich dat Philips geen belang heeft bij reclame voor modellen die zij niet langer verhandelt. 

 

De repliek

 

Klager handhaaft zijn klacht.

Indien de reactie van adverteerder had geluid in de trant dat de informatie beter had gekund, was klager tevreden geweest.

 

De mondelinge behandeling

 

Namens adverteerder wordt een kopie van de bestreden uiting in Volkskrant Magazine  overgelegd.

De heer Van Maaren deelt onder meer mee dat zich op de webstie van Philips een tab betreffende verlopen acties bevindt en dat het door klager bedoelde formulier daar mogelijk vandaan komt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt vast dat het formulier waarop de klacht is gebaseerd en dat bij die klacht is overgelegd betrekking heeft op een “Niet goed? Geld terug” actie, geldig voor aankopen in de periode 1 september 2008 tot en met 31 januari 2010 en voor de modellen Philips Wake-up Light HF3475 en HF3476.

Adverteerder heeft niet althans onvoldoende weersproken meegedeeld dat de thans bestreden uitingen betrekking hebben op een andere actie, voor een ander model Wake-up Light, te weten model HF3485 en dat dit model momenteel zowel bij Philips als bij anderen te koop is.

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de klacht ongegrond.

 

Dat klager het formulier betreffende de begin 2010 verlopen actie kennelijk in december 2010 nog heeft aangetroffen op de website van Philips, betekent niet dat de thans bestreden uitingen in strijd zijn met de Nederlandse Reclame Code.  

 

 

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken