De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Nespresso waarin de acteur George Cloony eerst zelf in een winkel met behulp van een Nespresso apparaat koffie maakt en vervolgens een dergelijk apparaat koopt. Bij het verlaten van de winkel lijkt hij een vleugel (muziekinstrument) op zijn hoofd te krijgen, waarna hij zich kennelijk bij Petrus aan de hemelpoort bevindt. Wanneer Cloony zijn verbazing uit over zijn vroege overlijden, stelt Petrus hem voor iets te regelen waarna Cloony het Nespresso-apparaat aan Petrus geeft en terugkeert naar de aarde. In het vervolg op deze commercial verlaat Cloony de winkel en kijkt omhoog of er niets uit de lucht komt vallen. Hij stapt in een taxi, waarin zich als bestuurder kennelijk Petrus bevindt.
Hij wil graag de door Cloony gekochte koffiecupjes hebben.
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat het niet mogelijk is bij de verkooppunten van de Nespresso apparaten de benodigde cups te kopen. Deze cups zouden volgens mededeling in de winkel alleen via internet kunnen worden besteld. Hierdoor is sprake van misleiding.
De cups worden bovendien alleen aan een geselecteerde doelgroep verkocht, te weten de kopers van een Nespresso apparaat die als zodanig geregistreerd staan en lid zijn geworden van de Nespressoclub. Nu het product slechts aan een beperkte groep kopers beschikbaar wordt gesteld, is sprake van discriminatie. Tot slot stelt klager dat de reclame-uiting kwetsend is omdat wordt gesuggereerd dat in de hemel geen Nespressocups te koop zijn.
De reactie van adverteerder
Adverteerder heeft op de klacht gereageerd. Op deze reactie zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Adverteerder heeft in reactie op de klacht aangevoerd dat er in Nederland tien winkels zijn waar klanten terecht kunnen voor Nespresso capsules en waar deze winkels zich bevinden. In die winkels kan men volgens adverteerder ook een kopje Nespresso drinken. Voorts heeft adverteerder gesteld dat iedereen in deze winkels aankopen kan doen, ongeacht of men een lidnummer heeft of een Nespresso apparaat bezit. Nu geen aanleiding bestaat om aan de juistheid van deze mededelingen te twijfelen, is geen sprake van misleidende reclame.
Voor zover klager stelt dat sprake is van discriminatie, treft de klacht geen doel, reeds omdat dit gedeelte van de klacht geen betrekking heeft op de reclame-uiting, maar op het verkoopsysteem van adverteerder. Overigens volgt uit het voorgaande dat ook dit gedeelte van de klacht feitelijke grondslag mist.
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting nodeloos kwetsend is, stelt de Reclame Code Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van dit criterium. Met inachtneming van deze terughoudendheid acht de voorzitter de onderhavige, duidelijk humoristisch bedoelde reclame niet van dien aard, dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Dat niet iedereen de uiting – om wat voor reden ook – zal waarderen, leidt niet tot een ander oordeel.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.