a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2011/01209

Datum:

25-01-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een in een vitrine van een filiaal van Kijkshop in Sneek geplaatst actiekaartje met de tekst “Bij Philips stofzuigers nu € 20,- retour”.

 

De klacht

 

De uiting is misleidend, omdat deze suggereert dat de actie van € 20,- retour geldt voor alle Philips stofzuigers, terwijl de actie in werkelijkheid alleen blijkt te gelden voor één type stofzuiger. Op de actiekaart, die naast de door klager gekochte stofzuiger stond, worden op voor- en achterzijde geen actievoorwaarden vermeld. Een medewerkster in de winkel bevestigde desgevraagd tegenover klager dat de actie gold voor de door hem uitgezochte stofzuiger. Toen klager via internet het bedrag van € 20,- wilde opvragen, bleek de actie niet van toepassing te zijn op de door hem gekochte stofzuiger. Na zich in het Kijkshop filiaal te hebben beklaagd over de gang van zaken, is klager uit coulance een tegemoetkoming van € 10,- aangeboden, die klager niet redelijk acht.

 

Het verweer

 

De actie is geldig voor één Philips stofzuiger. Kijkshop erkent dat het -door Philips opgestelde- kaartje de indruk kan wekken dat de actie voor meerdere modellen geldt. Op het kaartje wordt echter wel naar de actievoorwaarden verwezen, zoals blijkt uit het door Kijkshop in kopie overgelegde actiekaartje. In geval van een cashbackactie bij Kijkshop wordt bij het betreffende artikel een refundkaartje geplaatst. De door klager gekochte stofzuiger had op het moment van aankoop geen refundkaartje. Evenmin bevatte de folder van week 48, waarin de door klager aangeschafte stofzuiger is opgenomen, een verwijzing naar een voor dit artikel geldende refundactie.

 

De mondelinge behandeling

 

Klager heeft zijn standpunt nader toegelicht en daaraan toegevoegd dat op het actiekaartje kennelijk – in kleine lettertjes – naar actievoorwaarden op internet wordt verwezen, maar dat deze voorwaarden niet in de winkel geraadpleegd kunnen worden.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Als onweersproken is komen vast te staan dat in de vitrine waarin verschillende Philips stofzuigers waren uitgestald, waaronder de door klager uitgezochte stofzuiger, het bestreden actiekaartje stond met de tekst “Bij Philips stofzuigers nu € 20,- retour”. Dit wekt de indruk dat de actie geldt voor alle uitgestalde modellen Philips stofzuigers. In werkelijkheid blijkt de actie slechts voor één type stofzuiger van Philips te gelden. Deze beperking betreft zodanige essentiële informatie, dat deze naar het oordeel van de Commissie in de uiting opgenomen had moeten worden. In dit geval kan niet worden volstaan met een verwijzing naar actievoorwaarden op internet.

Gelet op het vorenstaande behelst de bestreden uiting een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Het ontbreken van een refundkaartje bij de door klager gekochte stofzuiger neemt het misleidende karakter van de uiting niet weg, nu de gemiddelde consument niet bekend hoeft te worden verondersteld met de werkwijze van de Kijkshop bij cashbackacties. De verwijzing door adverteerder naar de kennelijk ten tijde van de actie uitgebrachte folder 48, waarin bij de bedoelde stofzuiger geen melding wordt gemaakt van de actie, treft evenmin doel, nu het bestreden actiekaartje als zelfstandige uiting wordt beoordeeld.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken