a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2011/01246

Datum:

18-01-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in het Brabant Dagblad waarin onder meer staat: “’74% van de 50-plussers hebben regelmatig slaapproblemen’ Uit onderzoek is gebleken dat 74% van de mensen regelmatig slaapproblemen heeft. Het te lang gebruiken van een matras is hier een grote oorzaak van. Dit veroorzaakt kramp in de kuiten en benen, stramme ledematen en vermoeidheid bij ’s morgens opstaan. Niet fit dus!”

 

De klacht

 

Klaagster stelt, kort samengevat, dat niet wetenschappelijk is bewezen dat ge­wrichtsproble­men bij ouderen en/of slaapproblemen worden veroorzaakt door een slechte matras. Oude­ren kunnen door de reclame-uiting worden misleid.

 

De reactie van adverteerder

 

Adverteerder heeft de tekst uit een artikel op internet gekopieerd. Adverteerder heeft ver­zuimd de bron te vermelden en kan deze ook niet meer achterhalen.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is, ook na het gevoerde verweer, van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen. Hij overweegt daartoe het volgende.

 

Nu adverteerder in de reclame-uiting niet de bron noemt van het onderzoek waarnaar wordt verwezen en hij ook verder over dat onderzoek in de reclame-uiting geen mededelingen doet, is het voor de consument niet duidelijk welke waarde aan de verwijzing naar dat onderzoek moet worden toegekend. Dat brengt mee dat de consument op dat punt essentiële informatie mist en wellicht zal besluiten tot een transactie die hij niet had gedaan indien hij de waarde van het onderzoek had kunnen inschatten. Aldus is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken