a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2012/00948

Datum:

03-12-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial van ‘Shop van tv’ waarin reclame wordt gemaakt voor ‘Qtech Cookware’. De commercial staat eveneens op de website www.shopvantv.nl (http://www.shopvantv.nl/producten/qtech_cookware.html).

 

In de commercial wordt onder meer gezegd: “Bel nu gratis 0800-(…) en maak kennis met de 28 cm grote Qtech koekenpan en u betaalt tijdelijk alleen € 19,95 verzendkosten. Probeer hem dan 30 dagen thuis uit. Indien hij niet bevalt, stuurt u hem gewoon terug en betaalt u verder helemaal niets (…).”

 

Aan het einde van de commercial wordt verwezen naar de website www.shopvantv.nl.

 

De klacht

 

Men kan de bewuste pan gedurende een periode thuis uitproberen, tegen betaling van alleen verzendkosten. Noch in de commercial op televisie, noch op internet wordt de prijs genoemd die men dient te betalen als men besluit om de pan te behouden. Volgens klaagster is deze manier van reclame maken niet volgens de geldende normen.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd. Voor zover relevant zal hierop in het oordeel nader worden ingegaan.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie acht het uit de commercial voldoende duidelijk dat het aanbod een tijdelijke actie betreft, waarbij men voor € 19,95 (de verzendkosten) de genoemde koekenpan gedurende een maand mag uitproberen.

 

Klaagsters bezwaar is gericht tegen het feit dat de prijs van het product zelf niet in de reclame wordt genoemd.

 

Indien, zoals in het onderhavige geval, sprake is van koop op afstand, dient, op grond van artikel 46c, lid 1 onder d van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten, onder meer de prijs van het betreffende product aan de wederpartij te worden verstrekt. Naar adverteerder heeft aangevoerd en naar tevens blijkt uit de informatie op de website waar in de commercial naar wordt verwezen, krijgt men de informatie omtrent de prijs van het product, op het moment dat men het in de commercial genoemde gratis telefoonnummer belt om het product te bestellen, derhalve voordat de koopovereenkomst wordt gesloten. Gebleken is dat het product uitsluitend telefonisch kan worden besteld. Aldus wordt de prijsinformatie tijdig voordat de koop op afstand wordt gesloten verstrekt en is geen sprake van strijd met het genoemde artikel uit het Burgerlijk Wetboek.

 

Dat in de reclame-uiting de prijs niet wordt genoemd, brengt niet mee dat deze in strijd is met enige bepaling van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

Gelet op het voorgaande, beslist de Commissie als volgt.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken