a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2014/00211

Datum:

23-04-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft adverteerders website www.samsung.coml/soundbar-promotie. Daarop wordt melding gemaakt van een Samsung Soundbar Cash Retour-actie.

De klacht

In de uiting wordt een cash back van € 250,- in het vooruitzicht gesteld bij aanschaf van een Soundbar met TV. Klager bleek niet voor deze cash back in aanmerking te komen omdat hij zijn Soundbar met TV niet bij een deelnemende winkel had gekocht. Nu is gesteld dat de actie alleen geldt als de goederen in Nederland zijn gekocht en geleverd en de deelnemer in Nederland woonachtig is, meent klager voor de actie in aanmerking te komen. Niet is vermeld dat de goederen ook bij een deelnemende winkel gekocht moeten zijn. Voorts staat op het formulier dat men op internet moet invullen, helemaal aan het eind, “U ontvangt: € 250,- cashback”.

Het verweer

Voor de promotionele actie zijn Bijzondere Actievoorwaarden opgesteld. Deze staan kort en krachtig op maximaal 1 of 2 pagina’s, waardoor men bijna in één oogopslag kan lezen wat de spelregels zijn. Het is daarom aan te raden voor deelnemers om de Bijzondere Actievoorwaarden geheel en goed door te lezen. Het is gebruikelijk dat adverteerder een promotionele actie uitzet bij specifieke winkels. Indien dat het geval is staat in de bijzondere actievoorwaarden dat er een lijst is met deelnemende winkels en waar deze zich bevinden. Adverteerder is van mening dat ook bij deze actie in de toepasselijke voorwaarden duidelijk stond dat er een lijst is met deelnemende winkels alsmede een URL met deelnemende winkels. Klager stelt ook te hebben gelezen dat er een lijst met deelnemende winkels was, maar hij heeft daarmee kennelijk niets gedaan. Klager had, indien hij vragen had over de actie, ook contact met adverteerder kunnen opnemen. De klacht dient derhalve te worden afgewezen.

Mondelinge toelichting

Partijen hebben hun standpunt ter vergadering gehandhaafd en nader toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

In de “Bijzondere Actievoorwaarden Samsung” behorende bij de Samsung Soundbar Cash Retour-actie staat – voor zover van belang voor deze zaak – dat wie gebruik wil maken van de bewuste Soundbar Cash Retour-actie naar www.samsung.coml/soundbar-promotie moet gaan en daar het online aanmeldformulier moet invullen. Het ingevulde aanmeldformulier dient men samen met een kopie van de aankoopbon en de originele streepjescode van de soundbar verpakking “uiterlijk vóór 17 februari 2014” naar Samsung op te sturen.

Voorts dienen de Soundbar en TV binnen de in de uiting genoemde “Actieperiode” en in een bepaald “Actiegebied” te zijn gekocht.

Nu klager aan bovenstaande voorwaarden had voldaan, mocht hij in de veronderstelling verkeren voor de actie in aanmerking te komen en € 250,- retour te zullen ontvangen. Onder deze omstandigheid hoefde klager er immers niet op bedacht te zijn dat aan nog meer voorwaarden voldaan zou moeten zijn om voor de cashback actie in aanmerking te komen.

Klager bleek de Soundbar en TV echter bovendien te hebben moeten kopen bij één van de deelnemende winkels. Deze voorwaarde is echter voldoende duidelijk in de uiting vermeld. De Commissie acht deze daarom onvolledig en daardoor misleidend.

Adverteerder beroept zich in dit verband op de Bijzondere Actievoorwaarden Samsung waarin staat: “Samsung is niet verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de Promotiemodellen bij uw verkoper. Zie www.samsung.coml/soundbar-promotie voor de lijst met deelnemende winkels.”.

Naar het oordeel van de Commissie ziet deze zinsnede op de beschikbaarheid van de promotiemodellen en valt daaruit niet op te maken dat de Soundbar met TV ook gekocht moet zijn bij één van de deelnemende winkels om van de actie gebruik te kunnen maken.

Op grond van het voorgaande is naar het oordeel van de Commissie sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

Op grond van het hierboven overwogene acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken