a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2014/00432

Datum:

14-07-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanprijzing van de actie “Kom Korting Draaien” op adverteerders website www.montel.nl (http://www.montel.nl/kom-korting-draaien).

In de uiting wordt, naast de tekst “Kom Korting Draaien!” en “Tot 100% korting!”, een draaiend rad getoond met daarop verschillende kortingspercentages.

De klacht

Op het draaiende rad in de uiting worden enkele vakken met kortingspercentages getoond die variëren van minimaal 3% tot maximaal 100% (onder andere 10%, 37,5%, 50%). Op grond van dit rad lijkt de kans op een hoge korting redelijk groot te zijn. Naar aanleiding van de actie heeft klager in een winkel van adverteerder een bankje gekocht en voor de toepasselijke korting aan het rad gedraaid. Het rad dat in de winkel stond, bleek een ander rad te zijn dan het rad dat in de reclame op internet wordt getoond. Het rad in de winkel bevatte honderd kleine, verschillend genummerde vakjes. Deze nummers betroffen niet, zoals klager dacht, de hoogte van het te verkrijgen kortingspercentage, maar bleken te verwijzen naar de aan de nummers gelinkte kortingen die werden vermeld op een bord. 75% van de nummers kwam overeen met een korting van 0, 1, 2 of 3%. De kans op een hoge korting bleek slechts 5% te zijn en er was één kans op 100% korting. Nu in de internetuiting een grotere kans op een hogere korting wordt gesuggereerd, acht klager de uiting misleidend.

Het verweer

Adverteerder heeft verschillende middelen gebruikt om de kortingsactie te promoten. Omdat webuitingen minder ruimte bieden dan uitingen op vol formaat (poster), is bij webuitingen niet het werkelijke rad maar een vereenvoudigd rad getoond. Bovendien was een draaiend rad te zien waarbij de kortingspercentages wisselden van 3% tot 100%. In de uitingen is meegedeeld dat actievoorwaarden van toepassing waren, die in de winkel werden toegelicht. De consument is dus zowel online als in de winkel over de actie geïnformeerd, voordat daadwerkelijk een aankoop werd gedaan of aan het rad werd gedraaid. Klanten konden ook kiezen voor een vaste korting van 3% in plaats van aan het rad te draaien.

Adverteerder benadrukt dat het rad een kans op korting biedt, maar geen garantie geeft.

Het oordeel van de Commissie

Als erkend is komen vast te staan dat het rad dat wordt getoond in de uiting op de website betreffende de actie “Kom Korting Draaien” afwijkt van het in de winkel daadwerkelijk aanwezige rad. Op laatstgenoemd rad kunnen geen kortingspercentages worden gedraaid, maar getallen. De getallen corresponderen met een naast het rad staande lijst waarop staat welk kortingspercentage bij welk getal hoort. Gebleken is dat het in de uiting getoonde rad minder vakken heeft dan de lijst in de winkel, en dat in de vakken van het in de uiting getoonde rad (aanmerkelijk hoge) kortingspercentages staan (12%, 47%) en die kortingspercentages niet op het lijst naast het rad in de winkel voorkomen. Op die lijst blijkt meer dan de helft van de te winnen kortingspercentages minder dan 3% te bedragen en bij 15 van de 100 vakken is zelfs sprake van geen enkele korting (“0%”). Gelet op het voorgaande geeft de bestreden uiting op de website een verkeerde voorstelling van zaken over zowel de kans dat bij de actie daadwerkelijk korting verkregen wordt als over de hoogte van de te behalen korting. De Commissie acht niet aannemelijk geworden dat de website onvoldoende ruimte biedt voor het verstrekken van juiste informatie over de kortingsactie.

Het voorgaande betekent dat de bestreden uiting gepaard met voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie over het te behalen prijsvoordeel als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Dat in de winkel uitleg over de actie wordt gegeven, neemt het misleidende karakter van de bestreden uiting niet weg. Naar aanleiding van die uiting kan de consument immers al besluiten om de winkel te bezoeken en eventueel een aankoop te doen.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken