a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2015/00235

Datum:

04-05-2015

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een op 9 maart 2015 aan klager gezonden email, afkomstig van adverteerder met daarin vermeld haar aanbiedingen, die tevens op de website www.karwei.nl staan vermeld. Hierop staat onder meer:

 

Afbeelding van een tuinbank met daarboven een stip waarin wordt vermeld “25% korting”.

 

Bekijk de voorraad in

Bekijk direct of dit artikel op voorraad is (bij jou in de buurt)

Postcode of plaats check (link)

>Check voorraad in meer bouwmarkten “Tuinbank Siena blauw

(…)

>meer informatie over dit product

199.00 Aantal

149,25 1

In winkelwagen (link)

Handig om te weten

Alleen thuis af te leveren

Bezorgd voor € 29.00

30 dagen bedenktijd

Veilig betalen

(…)

>Meer bestel- en bezorginformatie”

 De klacht

Adverteerder biedt in de bestreden reclame-uiting een tuinbank (Siena blauw) aan van

€ 199,00 voor € 149,25. Op de aanschafsprijs van de bank geldt een korting van 25%. Volgens klager is de bank niet bij de bouwmarkt te koop, maar kan deze slechts via internet worden besteld waardoor de consument € 29,00 aan bezorgkosten verschuldigd is. Klager heeft vervolgens contact opgenomen met Karwei in Capelle aan den IJssel en van één van de medewerkers begrepen dat het ook niet mogelijk was om de tuinbank bij de bouwmarkt te laten bezorgen, zodat hij de bank daar – om bezorgkosten te besparen – zelf zou kunnen afhalen. Klager meent dat, vanwege het ontbreken van de keuzemogelijkheid om de bank in de winkel af te halen, de bezorgkosten als onderdeel van de prijs meegerekend moeten worden. De totaalprijs van de bank is daardoor € 178,25 (in plaats van € 149,25). Dit komt neer op een korting van 10%, in plaats van 25% waarmee wordt geadverteerd. Bij een ander model tuinbank (Concorde grijs) zijn de bezorgkosten € 39,00, zodat de korting voor deze bank volgens klager minder is dan 10%. Klager vindt dit misleidend.

Het verweer

Het assortiment dat adverteerder online aanbiedt is – op een enkele uitzondering na – ook in de bouwmarkt te verkrijgen. Op de website van adverteerder kan de consument van het product waarin hij is geïnteresseerd tevens de voorraad in de bouwmarkten bekijken. Op 9 maart 2015 (de dag waarop klager aangaf dat hij de bank had willen aanschaffen) was de tuinbank Siena blauw nog in ruime mate en in de meeste bouwmarkten van adverteerder verkrijgbaar. Het kan echter voorkomen dat het artikel bij één van de bouwmarkten was ‘uitverkocht’ en niet meer besteld kon worden omdat het artikel uit het assortiment gaat, zoals het geval was bij de tuinbank Siena blauw. Het lijkt erop dat deze situatie zich heeft voorgedaan bij de vestiging van adverteerder in Capelle aan den IJssel. Adverteerder begrijpt uit de klacht van klager dat hij geen gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid de bouwmarktvoorraad te checken en zij vermoedt dat de betreffende vestiging in Capelle aan den IJssel dit ook niet (ongevraagd) voor klager heeft gedaan. Adverteerder betreurt dit omdat er nog voldoende banken verkrijgbaar waren in de directe omgeving van Rotterdam. Adverteerder biedt klager haar verontschuldigingen aan voor het ongemak en tevens biedt zij aan de bezorgkosten van € 29,00 aan hem te restitueren. Over het (laten) bezorgen van haar producten merkt adverteerder nog op dat online bestellingen slechts thuis kunnen worden bezorgd en een combinatie van bestel/afhaalmogelijkheid in één van de vestigingen van adverteerder, in verband met beperkte opslagcapaciteit, niet tot de mogelijkheden behoort.

Het oordeel van de Commissie

1. Klager acht de onderhavige reclame-uiting misleidend omdat het hierin genoemde kortingspercentage van 25% volgens hem niet correct is, nu de actieproducten alleen online kunnen worden besteld (en niet in de bouwmarkten van adverteerder verkrijgbaar zijn) en slechts (thuis) kunnen worden ontvangen tegen extra (bezorg) kosten.

2. De Commissie begrijpt uit de klacht dat klager kennelijk in de veronderstelling verkeerde dat de banken slechts online voor de consument verkrijgbaar waren, zodat de consument in alle gevallen extra bezorgkosten van € 29,- (Siena blauw) danwel € 39,- (Concorde grijs) verschuldigd was. De Commissie is echter van oordeel dat adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt en bovendien uit de bestreden reclame-uiting voldoende duidelijk blijkt dat de banken niet alleen online, maar ook in de bouwmarkten door adverteerder worden aangeboden. In de bestreden uiting staat duidelijk zichtbaar vermeld: ‘bekijk de voorraad in’ met een link waarmee de consument aan de hand van zijn postcode/woonplaats kan checken in welke bouwmarkten van adverteerder de gewenste bank beschikbaar is. De consument heeft derhalve de keuzemogelijkheid om de producten zelf af te halen bij één van de bouwmarkten van adverteerder danwel thuis te laten bezorgen. In beide gevallen geldt een korting van 25% zoals in de reclame-uiting staat vermeld. In geval van thuisbezorgen gelden voorts de hiervoor genoemde extra bezorgkosten. De Commissie is dan ook van oordeel dat de bezorgkosten – nu die niet altijd verschuldigd zijn – niet in de totaalprijs hoeven te worden opgenomen. Dat de bank(en) kennelijk niet beschikbaar was/waren bij de bouwmarkt van adverteerder in Capelle aan den IJssel doet hier niets aan af, nu adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat deze in diverse andere filialen van adverteerder in voldoende mate aanwezig waren.

3. Vast is komen te staan dat de oorspronkelijke vraagprijs van adverteerder voor de bank Siena blauw € 199,- is, terwijl de bank in de bestreden reclame-uiting wordt aangeboden voor € 149,25. Eveneens staat vast dat de oorspronkelijke vraagprijs voor de bank Concorde grijs € 169,- is, terwijl de bank in de bestreden reclame-uiting wordt aangeboden voor € 126,75. Op grond van vorenstaande is het kortingspercentage van 25% waarmee in de bestreden uiting wordt geadverteerd juist, zodat de Commissie van oordeel is dat de bestreden uiting niet misleidend is.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken