a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2016/00101

Datum:

26-04-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uitingen

Uiting 1

Het betreft de volgende uiting op adverteerders website www.mediamarkt.nl:

“Media markt btw-actie:

21% btw weg ermee

Het is weer zover!

Media Markt betaalt voor jou de btw op elektronica-artikelen zoals televisie, laptops, wasmachines, fototoestellen, scheerapparaten en nog veel meer. Gedurende de btw-vrije dagen zijn veel winkels extra lang open. Woensdag zijn alle winkels open tot 22.00 uur”. (…)

Uiting 2

Reclame-uiting afkomstig van adverteerder op www.youtube.com waarin wordt gezegd:

“Het is weer zover!

Mediamarkt betaalt de btw op bijna alles! Dus 21% btw, weg ermee!

Tot en met zondag, in winkel en webshop.

Maar op = op

Btw betalen? Ik ben toch niet gek?!

 

De klacht

Klaagster wilde gebruik maken van de actie en een espressomachine aanschaffen. De actie startte op woensdag 27 januari om 18:00 uur. Toen klaagster die dag om 18:15/18:30 uur de door haar gewenste espressomachine wilde bestellen via de website van adverteerder (zij twijfelde nog tussen twee modellen) was deze reeds uitverkocht. Vervolgens is de vriend van klaagster naar de vestiging van Mediamarkt in Alkmaar gegaan om de machine daar te kopen. Daar stonden slechts de showroommodellen. Op de vraag hoe het kon dat beide espressomachines binnen drie kwartier uitverkocht waren, antwoordde de verkoper van Mediamarkt dat de machines waarin klaagster geïnteresseerd was niet uitverkocht waren, maar tijdens de actie in het geheel niet op voorraad waren geweest. De verkoper probeerde volgens klaagster vervolgens “heel gretig” een ander model aan haar vriend te verkopen. Na enig onderzoek via de sociale media ontdekte klaagster dat ook veel andere apparaten van Mediamarkt extreem snel waren uitverkocht of niet aanwezig waren in de winkels.

Klaagster stoort zich eraan dat adverteerder zo uitgebreid en prominent adverteert met deze actie terwijl zij veel producten niet op voorraad heeft. Klaagster baseert haar klacht op artikel 7 (oneerlijke handelsreclame) en artikel 8 (misleidende reclame) van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts verwijst zij naar een volgens haar vergelijkbare uitspraak van de Commissie (2014/00377).

 

Het verweer

Adverteerder verleent tijdens de actie “BTW weg ermee” korting op (bijna) haar gehele assortiment. Adverteerder koopt geen extra voorraad in voor deze actie. De korting wordt verleend op de alsdan aanwezige producten. Bovendien beschikt niet iedere vestiging over hetzelfde assortiment. De door klaagster aangevoerde verplichting tot voldoende beschikbaarheid, geldt uitsluitend indien het een specifiek actieproduct betreft, maar adverteerder stelt dat zij niet specifieke campagne heeft gevoerd voor de door klaagster gewenste espressomachines, zodat die verplichting hier niet opgaat.

 

Het oordeel van de Commissie

Niet in geschil is dat de btw-actie van adverteerder geen betrekking had op enkele specifieke producten, maar gold voor bijna haar gehele assortiment, inclusief de espressomachine(s) waar klaagster in geïnteresseerd was. Evenmin is in geschil dat de door klaagster gewenste espressomachine(s) – tijdens de btw-actie op 27 januari 2016 na 18.15 uur – niet meer beschikbaar was/waren via internet of bij de vestiging van Mediamarkt in Alkmaar.

Naar het oordeel van de Commissie brengt het feit dat adverteerder de espressomachine(s) zowel in haar webshop als in haar vestiging in Alkmaar niet op voorraad had, echter niet met zich dat de bestreden uiting misleidend is. Anders dan het geval was in de uitspraak waar klaagster naar verwijst, prijst adverteerder in de uiting geen zogenaamd ‘lokkertje’ aan. Is dat wel het geval, dan dient naar het oordeel van de Commissie in ieder geval bij aanvang van de actie een redelijke voorraad van de aangeprezen goederen aanwezig te zijn. In de onderhavige uiting is echter sprake van een algemene kortingsactie, dat wil zeggen een actie waarbij over (bijna) het gehele assortiment korting wordt verstrekt. De gemiddelde consument mag er mee bekend worden verondersteld dat niet alle artikelen uit het assortiment waarop de actie van toepassing is via alle verkoopkanalen aanwezig zullen zijn.

Gelet op het voorgaande oordeelt de Commissie als volgt.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken