De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamebord dat geplaatst is op de stoep voor een Pearle-vestiging. Daarop staat: ‘Zonnebril op sterkte cadeau bij aankoop van een bril *.’ Onderaan de reclame-uiting staat, in kleine letters, achter de asterix: ‘Vraag naar de voorwaarden.’
De klacht
Geadverteerd wordt voor een gratis zonnebril op sterkte bij aankoop van een bril. Klaagster vindt deze reclame misleidend nu bij navraag in de winkel blijkt dat zij een toeslag moet betalen voor de multifocale glazen in de zonnebril. De zonnebril blijkt dus niet geheel gratis te zijn. Adverteerder had deze informatie direct moeten geven.
Het verweer
In reclame-uitingen van adverteerder wordt verwezen naar de voorwaarden. Deze zijn bekend bij de medewerkers in de filialen en staan tevens op internet. Zoals vermeld in de actievoorwaarden van adverteerder hebben consumenten recht op een gratis tweede, enkelvoudige bril met gekleurde glazen bij aankoop van een bril. Als de consument in de zonnebril multifocale glazen wil hebben, dan geldt een toeslag.
Het oordeel van de Commissie
Op het reclamebord voor de winkel van adverteerder wordt reclame gemaakt voor een gratis zonnebril op sterkte bij aankoop van een bril. Daarbij wordt verwezen naar de voorwaarden. De Commissie overweegt het volgende. In de actie wordt expliciet gesproken over een zonnebril ‘op sterkte.’ Voor de gemiddelde consument is het voldoende duidelijk dat de actie betrekking heeft op een zonnebril met glazen met een bepaalde sterkte, maar dat daar niet ook multifocale glazen onder vallen. Voorts neemt de Commissie in aanmerking dat de verwijzing naar de voorwaarden voldoende duidelijk maakt dat ten aanzien van het actieaanbod bepaalde beperkingen gelden. Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de klacht ongegrond.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.