a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2012/00658

Datum:

06-08-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de banner op de website www.nu.nl, waarin, onder de afbeelding van een sneaker, staat:      “            Sneakers Star Player Ev Canvas Ox M by Converse

                        € 40,00

                        Bestel nu >>

Sarenza.nl       

Gratis levering”.

 

De uiting is in kopie aan deze uitspraak gehecht.

 

De klacht

 

In de banner, die klager op 5 juli 2012 op internet zag, worden de Converse sneakers aangeboden voor € 40,-. Als je op de banner klikt, blijkt de prijs € 80,- te bedragen. Klager heeft dergelijke voorbeelden van een onjuiste prijs gedurende enkele weken op verschillende websites en via verschillende (formaten) banners gezien. Er is sprake van misleiding.

 

Het verweer

 

De onderhavige banner wordt afgebeeld “via het principe van retargeting”, waarbij de template van de banner vast is en de inhoud variabel. Adverteerders partners in retargeting zijn verplicht dagelijks een door adverteerder ter beschikking gestelde versie van haar catalogus te uploaden, om prijs- en stockverschillen te voorkomen. Adverteerder probeert deze handelingen maximaal te controleren, maar kan fouten niet uitsluiten. In het onderhavige geval is sprake van een banner met een oude prijsvermelding omdat de partner de catalogus niet heeft aangepast. De aanbieding van de sneakers van Converse voor € 40,- in plaats van

€ 80,- gold op adverteerders website van 23 tot 28 mei 2012. Adverteerder zegt toe in het vervolg er strenger op toe te zien dat de door haar doorgegeven informatie de correcte inhoud bevat.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Als erkend is komen vast te staan dat de aanbieding van Converse sneakers voor de helft van de prijs, die gold op adverteerders website van 23 tot 28 mei 2012, nog een aantal weken na afloop van de actieperiode in een banner op internet is getoond. De bestreden banner toonde op 5 juli 2012 als prijs voor de Converse sneakers een bedrag van € 40,-, terwijl de schoenen op dat moment € 80,- bleken te kosten.

Aldus is in de uiting onjuiste informatie verstrekt over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De Commissie acht adverteerder verantwoordelijk voor voornoemde overtreding van de NRC, nu zij voor de marketing gebruik maakt van ‘partners’ en het in beginsel (mede) voor rekening en risico van adverteerder als aanbieder van het product komt als de wijze waarop door de ‘partners’ voor dat product reclame wordt gemaakt niet in overeenstemming is met de NRC.

De Commissie heeft kennis genomen van adverteerders toezegging “er strenger op toe te zien dat de door haar doorgegeven informatie de correcte inhoud bevat”.

 

De beslissing

 

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder – voor zover nodig – aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken