De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders website www.hema.nl waarop onder meer een horloge wordt aangeprezen.
De klacht
Op de website wordt een horloge met 50% korting (van € 20,- voor € 10.-) aangeprezen. Toen klager klikte op “toon winkelvoorraad” bleek dit horloge ook in de winkel voorradig te zijn. Echter in de winkel bleek het horloge alleen voor € 20,- verkrijgbaar te zijn.
Het verweer
Het kan voorkomen dat de online-prijs van een outletartikel verschilt van de prijs die in de winkel wordt gevoerd en getoond. Het is helaas technisch onmogelijk om de klant via de website per outletartikel te informeren over een eventueel prijsverschil met de winkel.
Om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen heeft adverteerder besloten diverse aanpassingen te doen. Zo zal op verschillende plaatsen op de website worden vermeld dat prijzen van artikelen in de internet-outlet kunnen afwijken van prijzen in de winkel, bijvoorbeeld in de banner en in de actievoorwaarden. Ook zal het outlet-logo worden aangepast zodat duidelijker zal zijn dat sprake is van een internet-outlet.
Het oordeel van de voorzitter
1) Als erkend is komen vast te staan dat voor een door adverteerder via de website aangeboden outlet-artikel een andere prijs kan worden gehanteerd als voor hetzelfde artikel in de winkel. Dit is bijvoorbeeld het geval gebleken met betrekking tot het horloge dat op de website voor € 10,- werd aangeboden maar in de winkel € 20,- kostte.
2) De Commissie acht het voor de gemiddelde consument niet zonder meer bekend dat hij, indien hij op grond van de informatie op de website besluit een product in de winkel te kopen, in de winkel mogelijk een andere prijs dient te betalen dan die welke op de website staat. Daarom moet de consument in voorkomende gevallen op de website over dit prijsverschil worden geïnformeerd. Dit geldt temeer nu de website het niet alleen mogelijk maakt om weergegeven producten online te bestellen, maar ook bij een product de mogelijkheid biedt om – onder het kopje “toon winkelvoorraad” – de beschikbaarheid van het product in de winkel te bekijken. Wijkt de prijs van het betreffende artikel in de winkel af van de op de website weergegeven prijs, dan kan dit van belang zijn voor het besluit van de consument of en langs welke weg hij het artikel wil aanschaffen. Daarom moet de consument op de website, bij producten waarvoor een prijsverschil geldt, hierover duidelijk worden geïnformeerd. De enkele aanduiding “outlet” maakt niet dan wel onvoldoende duidelijk dat er een verschil kan zijn tussen de websiteprijs en de winkelprijs.
3) Nu de hiervoor bedoelde informatie over de mogelijkheid van het bestaan van een verschil in prijs van een artikel op de webwinkel en in de winkel niet op enigerlei wijze op de website kenbaar is gemaakt, is sprake van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de bestreden uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met de artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.