a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

niet-commerciele reclame

Dossiernr:

2014/00381

Datum:

25-06-2014

Uitspraak:

Vrijblijvend advies

Product/dienst:

niet-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de in het kader van de SIRE-campagne “Praat met je kinderen over seks, voordat internet het doet” uitgezonden televisiecommercial.

In de commercial zijn beelden te zien van een filmset waar een pornofilm wordt opgenomen.

In beeld verschijnt vervolgens de volgende tekst:

“Kinderen zien porno op internet.

Praat met je kind over seks voordat zij dat doen.

Kijk voor voorlichtingstips op SIRE.nl.”

De klacht

Klaagster heeft geen bezwaar tegen de inhoud van de commercial, maar wel tegen het tijdstip van uitzending daarvan (19.15 uur). De reclame is bedoeld voor ouders en niet voor kinderen, en moet daarom na 21.00 uur uitgezonden worden. Deze expliciete reclame is niet geschikt voor jongere kinderen.

Het verweer

De televisiecommercials van SIRE worden door zowel de publieke omroep als de commerciële zenders uitgezonden. Iedere zender heeft een eigen afweging gemaakt over uitzending van de onderhavige commercial voor of na 21.00 uur. Dit heeft erin geresulteerd dat de tv-commercial via de Ster, SBS en Brand Deli vanaf 21.00 uur wordt uitgezonden en op de RTL-zenders vanaf 19.00 uur. SIRE ondersteunt beide keuzes.

De reden om de commercial voor 21.00 uur uit te zenden ligt in de aard en het doel ervan. Ouders kunnen het zien van de spot als aanleiding gebruiken om op dat moment met hun kinderen het gesprek aan te gaan, zodat kinderen een genuanceerd beeld krijgen: porno is een fantasiewereld, terwijl seksualiteit met name staat voor intimiteit, liefde, respect en een volwaardige relatie. De in de televisiecommercial getoonde beelden kunnen niet als schokkend worden betiteld. De beelden zijn niet expliciet, zeker niet in vergelijking met overige beelden die vrij op internet, in tijdschriften, op billboards en tv te zien zijn. Het enkele feit dat men bezwaar kan hebben tegen (het tijdstip van uitzending van) de boodschap betreffende porno is onvoldoende om van strijd met het fatsoen en/of de goede smaak te kunnen spreken.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt de klacht aldus dat klaagster de televisiecommercial in strijd acht met de goede smaak en/of het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) voor zover deze wordt uitgezonden op tijdstippen dat ook jonge kinderen televisie kijken. Bij de toetsing van een reclame-uiting aan criteria als de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van die criteria. De Commissie beoordeelt of de uiting naar de huidige maatschappelijke opvattingen de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat.

Met inachtneming van voornoemde terughoudendheid acht de Commissie de televisiecommercial niet geschikt voor (zeer) jonge kinderen. In de commercial zijn in sexy lingerie geklede vrouwen te zien en worden suggestieve beelden van seksuele handelingen getoond. Dat de spot tot doel heeft ouders een handvat te geven om op het moment van het zien van de spot met hun kinderen het gesprek over porno aan te gaan, leidt niet tot een ander oordeel. Bij zeer jonge kijkers schiet de commercial dit doel voorbij.

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de televisiecommercial in strijd met de goede smaak en het fatsoen voor zover deze vóór 20.00 uur wordt uitgezonden. De Commissie zal – onder verwijzing naar haar bevoegdheid neergelegd in artikel 17 lid 1 sub i van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep – een advies geven ten aanzien van het tijdstip van uitzenden.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC voor zover deze vóór 20.00 uur wordt uitgezonden. Zij geeft SIRE het vrijblijvende advies om zich voortaan van een dergelijke wijze van reclame maken te onthouden en om verdere uitzending van de televisiecommercial niet vóór 20.00 uur te laten plaatsvinden.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken