a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

opleidingen en cursussen

Dossiernr:

2013/00202

Datum:

23-04-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

opleidingen en cursussen

Motivatie:

Vertrouwen in reclame

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een flyer waarin de ANWB Rijopleiding wordt aangeprezen. Op de achterzijde van de flyer is een Facebook pagina van de ANWB Rijopleiding afgedrukt met onder andere reacties van klanten over de rijopleiding.

                  

De klacht

 

In de flyer die klager op 5 maart 2013 heeft ontvangen, staan reacties van klanten die zijn gedateerd op 3, 4, 5, 9 en 11 maart 2013. Omdat de reacties niet op deze (deels toekomstige) data gegeven kunnen zijn, vindt klager de uiting “frauduleus”.

 

Het verweer

 

De berichten die op de flyer staan betreffen reacties over de ANWB Rijopleiding die klanten uit eigen beweging op internet hebben geplaatst en die ANWB met hun toestemming op de flyer heeft gedrukt. In gevallen waarin de klant geen toestemming heeft gegeven voor het gebruik van zijn naam, heeft ANWB zelf een naam bedacht. Om de data van de reacties meer in overeenstemming te brengen met de datum van verzending van de flyer, heeft ANWB de plaatsingsdata van de reacties aangepast. De flyer is echter te vroeg verzonden, waardoor de aangepaste data niet met de uiteindelijke verzenddatum van de flyer overeenstemmen. Dit betekent echter niet dat de flyer misleidend is als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code. De weergegeven reacties zijn echt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de bestreden uiting zijn verklaringen van klanten opgenomen ter aanprijzing van de ANWB Rijopleiding. Niet is gesteld of gebleken dat de inhoud van deze verklaringen niet overeenkomt met daadwerkelijk door klanten op de Facebookpagina van de ANWB Rijopleiding geplaatste reacties. Door adverteerder is echter erkend dat zij in sommige gevallen klantennamen heeft gefingeerd en de plaatsingsdata van de reacties op de Facebookpagina naar de toekomst heeft ‘aangepast’, kennelijk met de bedoeling om te suggereren dat sprake is van zeer recente reacties. Het op een dergelijke wijze manipuleren van de klantenverklaringen doet naar het oordeel van de Commissie afbreuk aan de waarde van de testimonials en schaadt daardoor het vertrouwen in reclame als bedoeld in artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de bestreden uiting in strijd met het bepaalde in artikel 5 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken