a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00009

Datum:

28-05-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

Deklacht

 

Klager kreeg een e-mail van Kortingswinkel.nl hoewel hij geen klant is van dit bedrijf. Daar­door is gehandeld in strijd met artikel 5.1 van de Code verspreiding reclame via e-mail (Code e-mail). Voorts voldoet de e-mail niet aan de artikelen 2.1 en 2.2 van deze code, nu het uit­eindelijk om een commerciële uiting blijkt te gaan in plaats van een enquête. Verder is niet voldaan aan de artikelen 4.1 en 4.2, aangezien klager niet akkoord is gegaan met het ver­zamelen van zijn e-mailadres en met het ont­van­gen van reclame via e-mail. Ook heeft de opdrachtgever niet voldaan aan de verplich­ting die is bedoeld in artikel 4.3  Code e-mail.

 

Het verweer van TAPPS

De Commissie vat het verweer van TAPPS als volgt samen.

TAPPS is een onderneming die een intermediair is tussen adverteerders en lijsteigenaren. Laatstgenoemden beschikken over een database met e-mail adressen en andere persoons­gegevens van klan­ten, abonnees en andere personen die zich bij hen hebben ingeschreven. TAPPS gaat na­mens de lijsteigenaren op zoek naar adverteerders die hun producten onder de aandacht van personen willen brengen die daarvoor toestem­ming hebben gegeven. Uit­eindelijk ontvangt de klant een e-mail met daarin informatie over producten en diensten van derden. Deze informatie kan fysiek door TAPPS zijn verstuurd. TAPPS handelt in dat geval

als “verzendhuis” namens de lijsteigenaar. In de onderhavige zaak heeft TAPPS namens 

de lijsteigenaar Kortingswinkel.nl de onderhavige e-mail aan klager verzonden. Nu TAPPS slechts als verzendhuis heeft gehandeld, is de klacht ten onrechte mede tegen haar gericht. Inhoudelijk treft de klacht evenmin doel, nu niet is ge­handeld in strijd met de door klager genoemde artikelen.

 

Het verweer van Kortingswinkel.nl

De Commissie vat het verweer van Kortingswinkel.nl als volgt samen.

Een consument kan zich via www.Kortingswinkel.nl rechtstreeks aanmelden voor de nieuws­brief van Kortingswin­kel.nl. In dat geval ontvangt men een e-mail waarin wordt ge­vraagd de aanmelding te bevestigen. De consu­ment die dit doet, stemt er mee in dat hij regelmatig e-mails van Kortingswinkel.nl ontvangt. Indien de inschrijving is bevestigd, krijgt de consument een e-mail waarin ook een opt-out wordt aangeboden. Klager heeft zich op deze wijze op 16 oktober 2002 via internet aangemeld bij Kortingswinkel.nl. Zij maakt voor de exploitatie van haar database gebruik van TAPPS. TAPPS heeft adverteerders verzameld voor de inhoud van de mailing die aan e-mailadressen is verzonden die zich in de database van Kor­tings­winkel.nl bevinden. In de e-mail staat duidelijk dat men zich kan uitschrijven indien men geen e-mails meer van Kortingswinkel.nl meer wenst te ontvan­gen. Men hoeft daartoe slechts op de desbetreffende hyperlink te klik­ken. De e-mail is duide­lijk herkenbaar als reclame althans als een nieuwsbrief van Kor­tings­winkel.nl. Nu klager zich in oktober 2002 heeft aangemeld en hij wist waarvoor zijn e-mail­adres zou worden gebruikt, zijn de artikelen 4.1 en 4.2 van de Code e-mail niet geschonden. Artikel 4.3 is evenmin ge­schonden, omdat Kortingswinkel.nl het e-mailadres van klager niet aan derden heeft ver­strekt. Artikel 5.1 van de code is niet geschonden, omdat klager bij de inschrijving de mogelijkheid van een opt-out is geboden.

 

De repliek

Als klager zich zou hebben aangemeld, hetgeen volgens hem niet het geval is, dient hij de mogelijkheid te krijgen om zich af te melden. Klager handhaaft verder zijn stand­­punt.

 

De dupliek van Kortingswinkel.nl

Klager is de mogelijkheid van een opt-out geboden. Zijn e-mailadres is inmiddels uit het bestand van Kortingswinkel.nl verwijderd.

 

De mondelinge behandeling

 

TAPPS en Kortingswinkel.nl lichten het verweer toe aan de hand van een pleitnota.

Het oordeel van de Commissie

Ten aanzien van TAPPS

 

a)  Niet in geschil is dat TAPPS de verspreider van de e-mail is. TAPPS heeft toegelicht dat zij in het onderhavige geval slechts als verzendhuis heeft gehandeld en dat zij niet inhoude­lijk betrokken is geweest bij de e-mail. Klager heeft dit niet weersproken. De Commissie oor­deelt op grond hiervan dat TAPPS weliswaar het verzenden van de e-mail technisch heeft verzorgd, maar dat zij niet (mede-)verantwoordelijk is voor de inhoud daar­van en voor het feit dat klager de e-mail heeft ontvangen. Nu de door klager ingeroe­pen artikelen van de Code

e-mail zich specifiek tot de ad­verteerder richten en TAPPS blijkens het voor­gaan­de niet als zodanig kan worden aange­merkt, treft de tegen haar, TAPPS, gerichte klacht geen doel.

 

Ten aanzien van Kortingswinkel.nl

 

b)  De Commissie begrijpt dat klager in de eerste plaats bezwaar maakt tegen het feit dat hij de onderhavige e-mail heeft ontvangen. Gelet op de Code e-mail dient te worden onderzocht of klager toestemming heeft gegeven aan Kortingswinkel.nl voor het ontvangen van e-mails als de onderhavige. Dien­aan­gaande is het volgende van belang. Vast­staat dat het e-mail­adres van klager voorkomt in het be­stand van Kortings­winkel.nl. Laatstgenoemde heeft onweersproken gesteld dat klager op 16 oktober 2002 is aangemeld via de home­­page van haar website. De Commis­sie acht het onwaar­schijn­lijk dat een derde buiten kla­ger om het

e-mailadres van klager aan Kortings­win­kel.nl heeft verstrekt. De Commissie is daarom van oor­deel dat de toevoeging van het e-mail­adres van klager aan het gege­vens­bestand van Kortingswin­kel.nl het gevolg moet zijn ge­weest van een handeling van klager zelf.

c)  Kortingswinkel.nl heeft gesteld dat zij de consument die zich bij haar aan­meldt, infor­meert over het doel waarvoor het e-mailadres wordt gebruikt. Door de aanmelding stemt de consu­ment er mee in dat hij de nieuwsbrief van Kortingswinkel.nl ontvangt alsook ac­ties en aan­biedingen van derden krijgt. Hiervoor wordt toestemming gevraagd aan de consument. Bij het verzame­len van de e-mail­adressen wordt vol­gens Kortingswinkel.nl aan de geadres­seerde de moge­lijkheid geboden zich te verzetten tegen toezending van reclame. Klager heeft dit alles niet betwist. Op grond hiervan en het­geen hiervoor onder b) is overwogen, is de Commissie van oordeel dat in het onderhavige geval  is voldaan aan de eisen van de artikelen 4.1, 4.2 en 5.1 van de Code e-mail. Van het ver­strek­ken van het e-mail­adres aan derden, zoals bedoeld in artikel 4.3 van de Code e-mail, is daarbij niet ge­bleken. Voor zover de klacht op de hier genoemde artikelen van de Code e-mail is geba­seerd, kan zij derhalve niet slagen.

d)  Anders dan klager is de Commissie van oordeel dat uit de e-mail voldoende blijkt dat

deze een enquête c.q. reclame bevat die afkomstig is van Kortings­winkel.nl. In de e-mail ontbreekt echter het postadres en/of het telefoonnummer van adverteerder. Daardoor heeft Kor­tingswinkel.nl gehan­deld in strijd met artikel 2.2 Code e-mail. In dat opzicht is de klacht gegrond.

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen hiervoor onder d) is vermeld, acht de Commissie de e-mail in strijd met het bepaalde in artikel 2.2 van de Code e-mail, omdat daarin het postadres en/of het tele­foon­nummer van Kor­tings­winkel.nl ontbreekt.

De Commissie beveelt Kortingswinkel.nl aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame  te maken.

De Commissie wijst de klacht voor het overige af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken