a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00079

Datum:

19-03-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de website http://www.unitedconsumers.com. Op deze website staat onder meer dat men via adverteerder kan tanken met 6 eurocent korting. Voorts staat op de website onder meer dat men zich hiervoor gratis kan aanmelden.

 

De klacht

 

Op de website staat niet dat er kosten zijn verbonden aan de tankpas. De mededeling dat men de tankpas gratis kan aanvragen is onjuist. Voorts ontbreekt op de website informatie over het feit dat 6 eurocent korting wordt verleend ten opzichte van de gemiddelde landelijke adviesprijs. Eerder heeft de Commissie dezelfde of vergelijkbare reclame-uitingen van adverteerder misleidend geacht.

 

Het verweer

 

De website is modulair opgebouwd. Door op links te klikken kan men informatie over een bepaald onderwerp opvragen. Hierdoor kan men uiteindelijk alle gewenste informatie over de “6 eurocent korting” en over het “gratis aanmelden” lezen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

a)  Klager stelt dat op de website van adverteerder geen informatie staat over het feit dat 6 eurocent korting wordt verleend ten opzichte van de gemiddelde landelijke adviesprijs (“GLA”). Uit de door klager overgelegde schermafdrukken blijkt inderdaad niet van een dergelijke toelichting. De Commissie heeft echter ambtshalve vastgesteld dat op het eerste scherm dat verschijnt na het intikken van het internetadres http://www.unitedcon-sumers.com, onder het kopje “Tanken” de volgende toelichting staat: “6 eurocent korting* per liter bij ruim 550 tankstations verdeeld over Nederland. *Op basis van de GLA”. Door op de link GLA te klikken verschijnt een scherm met uitvoerige informatie over wat de gemiddelde landelijke adviesprijs is en hoe deze is berekend. De Commissie is van oordeel dat adverteerder aldus voldoende duidelijkheid heeft verschaft over de vraag wat het referentiekader van de korting is. Dat deze informatie niet wordt herhaald in de volgende schermen doet daaraan niet af. Dit onderdeel van de klacht treft geen doel.

b)   Klager maakt voorts bezwaar tegen de mededeling op de website van adverteerder dat men zich gratis kan aanmelden voor het tanken met korting. De Commissie begrijpt dat het aanmelden voor deze actie impliceert dat men bij adverteerder een tankkaart aanvraagt om aan de actie te kunnen deelnemen. Vaststaat dat aan die tankkaart kosten ter hoogte van € 5,– zijn verbonden. Het aanmelden voor de actie impliceert derhalve dat men dit bedrag moet betalen. De mededeling dat men zich gratis voor de actie kan aanmelden is dan ook niet juist.

c) Adverteerder heeft blijkens het voorgaande geen juiste informatie verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 Nederlandse Reclame Code (NRC), te weten de voordelen. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden om een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen onder b en c is vermeld, acht de Commissie de daar bedoelde mededeling in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

De Commissie wijst de klacht voor het overige af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken