a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00148A

Datum:

31-03-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft de verpakking van de dvd “Eredivisie, de hoogtepunten” waarop staat: “€1,99 + 2 maanden GRATIS Eredivisie Live”.

 

De klacht

 

Klager heeft tegen deze uiting de volgende bezwaren.

A.    Toen klager zich telefonisch aanmeldde, bleek dat het om een abonnement ging dat direct moet worden opgezegd om te voorkomen dat men daar langer dan de 2 gratis maanden aan vast zit.

B.    Klagers kabelaanbieder is Ziggo en volgens de leveringsvoorwaarden van Ziggo kan een abonnement alleen tegen het eind van een kalendermaand worden opgezegd. Klager meldde zich 10 februari 2009 aan en kon het abonnement op zijn vroegst 30 april 2009 beëindigen. Voor die laatste periode 10 tot en met 30 april zou hij ongeveer € 9,- moeten betalen. Toen klager zich naar aanleiding hiervan tot adverteerder wendde, werd hij weer verwezen naar zijn kabelaanbieder.

Gelet op het vorenstaande acht klager het aanbod misleidend.

  

Het verweer

 

Ad A.

Bij aankoop van de dvd heeft men de mogelijkheid om 2 maanden gratis Eredivisie Live te kijken. Daarvoor dient men zich met behulp van een zich in de verpakking bevindende actiecode telefonisch of via internet aan te melden. Eredivisie Live is een digitale televisiezender en voor digitale televisie heeft men, afgezien van een televisie, een decoder en een abonnement nodig. Het abonnement wordt niet rechtreeks bij Eredivisie Live afgesloten maar bij een distributeur van digitale televisie. Het is juist dat het abonnement na de actieperiode doorloopt, tenzij men het opzegt. Bij een aantal distributeurs van Eredivisie Live wordt het abonnement aan het eind van de actieperiode automatisch stopgezet. Om te voorkomen dat men wordt geconfronteerd met een ongewenst abonnement na de actieperiode, wordt men op drie verschillende manieren geattendeerd op het (kosteloos) moeten opzeggen van het abonnement indien men geen betaald abonnement op Eredivisie Live wil hebben. Men ontvangt een brief van de distributeur, tevens welkomstbrief van Eredivisie Live waarin wordt gewezen op het kunnen c.q. moeten opzeggen van het abonnement na de actieperiode. Ook ontvangt men nog een herinnering van Eredivisie Live, waarin staat dat men het abonnement moet opzeggen. In de verpakking zit een actiecode. Op de achterzijde daarvan en op adverteerders website wordt men geïnformeerd over de voorwaarden van de actie, zodat men, voor men zich met behulp van de actiecode aanmeldt, op de hoogte is van de voorwaarden, waaronder de voorwaarde dat het abonnement, althans bij een aantal distributeurs, moet worden opgezegd, indien men dit niet na de actieperiode wil voortzetten. Vanwege de beperkte ruimte die daarvoor op de verpakking beschikbaar is, wordt men langs diverse andere wegen over de voorwaarden geïnformeerd.

 

Ad B.

Bij Ziggo is sprake geweest van een misverstand, omdat een abonnement bij Ziggo alleen tegen het eind van een kalendermaand kan worden beëindigd. Met betrekking tot de onderhavige actie wordt daarvan echter afgeweken. Bij de personen die klager te woord stonden was dit onvoldoende bekend. Het aanbod geldt ook voor klager.      

Gelet op het vorenstaande is van misleiding geen sprake.

 

Mondelinge behandeling

 

Namens adverteerder is de zaak, mede aan de hand pleitaantekeningen, nader toegelicht. Met betrekking tot klagers tweede bezwaar wordt meegedeeld dat adverteerder, toen duidelijk werd dat het abonnement bij Ziggo alleen tegen het eind van de maand kon worden opgezegd, met Ziggo overeen is gekomen dat in het kader van de onderhavige actie daarvan zou worden afgeweken. Daarnaar gevraagd, deelde de heer Geestman mee dat zodanige voorzieningen zijn getroffen dat alle Ziggo-abonnees die van de actie gebruik hebben gemaakt 2 maanden gratis hebben kunnen kijken.         

  

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende overwogen.

 

Ad A. Gebleken is dat men bij aanschaf van de dvd “Eredivisie, de hoogtepunten”, twee maanden gratis Eredivisie Live kan kijken, zoals op de verpakking van de dvd staat.

Op de voorzijde van de verpakking staat: “€1,99 +2 maanden GRATIS Eredivisie Live” en op de achterzijde staat met betrekking tot deze actie “met actiecode voor twee maanden Eredivisie Live”. In de verpakking bevindt zich de actiecode en onder deze actiecode staat dat men zich ofwel moet aanmelden via www.eredivisielive.nl/ah ofwel telefonisch. Op de achterzijde van deze actiecode staat onder meer “Koop je de dvd uiterlijk zondag 15 februari 2009 dan kun je 2 maanden gratis Eredivisie Live ontvangen. Je abonnement loopt hierna door tot wederopzegging, als je geen actie onderneemt. Je ontvangt hierover tijdig bericht. Kijk voor de voorwaarden op www.eredivisielive.nl/ah.” Wie zich aanmeldt, ontvangt bovendien een brief dan wel een e-mail waaruit duidelijk blijkt dat het abonnement in beginsel moet worden opgezegd. Weliswaar staat op de verpakking niet met zoveel woorden dat men eerst een abonnement moet afsluiten om van het aanbod gebruik te kunnen maken, maar de in de verpakking aanwezige informatie is daarover voldoende duidelijk. Daarin staat duidelijk dat het om een abonnement gaat dat in beginsel moet worden opgezegd. Op de verpakking is onvoldoende ruimte om deze informatie te vermelden en nu adverteerder er zorg voor heeft gedragen dat deze informatie op andere wijze aan de consument ter beschikking wordt gesteld, acht de Commissie de klacht ongegrond.   

 

Ad B. Adverteerder heeft aannemelijk gemaakt dat iedereen, ongeacht de distributeur, gebruik kan maken van het aanbod om “2 maanden gratis Eredivisie Live” te kijken. Aanvankelijk had adverteerder zich niet gerealiseerd dat men bij Ziggo een abonnement alleen tegen het einde van een kalendermaand kan opzeggen en zag het er naar uit dat Ziggo zijn eigen leveringsvoorwaarden liet prevaleren. Inmiddels heeft adverteerder bewerkstelligd dat ook Ziggo-abonnees, zonder extra kosten, van het aanbod gebruik kunnen maken. Dit geldt ook voor klager, hoewel hem aanvankelijk werd meegedeeld dat dit niet kon.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken