a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00646

Datum:

25-11-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden uiting

 

Het betreft een banner en verschillende vervolgpagina’s hierop (het aanmeldscherm), waarmee reclame wordt gemaakt voor een SMS-dienst van adverteerder, te weten de ‘griep info-service’.

 

Op de banner staat een afbeelding van een persoon die aan een infuus ligt met de tekst: “Risico factor:

Mexicaanse griep?

>>Test je risico!”

 

Op iedere vervolgpagina staat, onder de kop: “Mexicaanse Griep Risico Test”, de tekst: “Beantwoord alle onderstaande vragen en vind uit hoeveel risico jij loopt om de Mexicaanse griep te krijgen”. Hieronder staat een – per pagina variërende – vraag die betrekking heeft op de Mexicaanse griep. Bovenaan de pagina’s staat: “Risico test – Doe de test, abonneer op de griep info/service en vind uit wat je risico is”. Links en rechts op de pagina’s staat, met behulp van getallen en grafieken, informatie over onder meer het aantal ‘griep gevallen in Nederland’, het ‘aantal ziekenhuisopnames’ en het ‘aantal sterfgevallen’. Onderaan iedere vervolgpagina staat het volgende tekstblok:

 

“Ben je jonger dan 16 jaar? Vraag toestemming aan je ouders of voogd

Dit is een betaalde abonnementsdienst. Eenmalig €3,00 daarna €6,00 per week (max 4 updates). Afmelden? Sms STOP naar 4050

*Dit is een betaalde abonnementsdienst. De kosten bedragen eenmalig € 3.00 (voor de griepgids applicatie) en daarna €6.00/ week voor max 4 updates(+ sms download kosten). Stoppen? Stuur STOP naar 4050. Ben je jonger dan 16 jaar? Vraag toestemming aan je ouders (of voogd). Op deze dienst zijn de

Algemene en Specifieke Voorwaarden van Celldorado van toepassing. Aanmelden voor de dienst betekent acceptatie van deze voorwaarden. Celldorado werkt volgens de Gedragscode SMS-Dienstverlening en de Reclamecode SMS-Dienstverlening.Er geldt geen herroepingsrecht of inzichttermijn. Artiq Mobile B.V. Hobbemakade 73, 1071 XN Amsterdam. KvK : 34202966. BTW: NL8129.06.780.B01. Info: 0900-5005040 (€0,35/min)

Celldorado | Geschikte telefoons | Algemene voorwaarden | Specifieke voorwaarden | Privacy beleid | Copyright beleid | Contact | Mobile Guardian | SMS-Gedragscode

 

Op de laatste vervolgpagina staat, naast de hierboven genoemde informatie en weergegeven tekstvak, de tekst: “Om de mexicaanse griep risico test te ontvangen, vul hier je nummer in”, waaronder een vak staat waarin het 06-nummer kan worden ingevuld.

 

De klacht

 

De bewuste banner verscheen op het moment dat klager gebruik maakte van zijn hotmail account op internet. De banner en de daarop volgende vraagstelling lijken op een niet-commerciele actie. In de banner wordt niet verwezen naar de algemene voorwaarden. Klager moest ‘naar beneden scrollen’, om tot zijn verbazing te lezen dat het een abonnementsdienst betrof.

Gelet op het voorgaande acht klager de reclame-uiting in strijd met zijn recht op privacy. Klager is bovendien van mening dat er op deze wijze misbruik gemaakt wordt van het feit dat consumenten zich oprecht interesseren in dit actuele onderwerp.

 

Het verweer

 

Adverteerder stelt zich – kort samengevat – op het standpunt dat de reclame-uiting in overeenstemming is met de Nederlandse Reclame Code en dat zowel de banner als de vervolgpagina’s (het aanmeldscherm), voldoen aan de vereisten van de Reclamecode SMS Diensten (Code SMS). Voor zover van belang voor de beslissing zal de Commissie in het oordeel nader ingaan op het verweer.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Gelet op de formulering van de klacht en de stelling van klager dat ‘de banner en de vraagstelling zeer lijken op een niet-commerciële actie’, begrijpt de Commissie de klacht aldus dat deze – anders dan adverteerder stelt – naast het aanmeldscherm, tevens de banner betreft.

 

In de eerste plaats stelt klager zich op het standpunt dat met de reclame-uiting een inbreuk is gemaakt op zijn privacy. Naar adverteerder onweersproken heeft gesteld, is de betreffende banner echter getoond op een website en is de reclame-uiting niet verzonden per e-mail. Derhalve is geen sprake van schending van de privacy van klager.

 

In de tweede plaats is klager van mening dat de indruk wordt gewekt dat sprake is van een niet-commerciële actie en dat misbruik wordt gemaakt van een actueel thema, waardoor men aan een abonnement wordt ‘geholpen’. De Commissie toetst de uiting op dit punt aan de Reclamecode SMS-dienstverlening (Code SMS), waarin specifieke eisen worden gesteld aan reclame voor SMS-diensten. Het bezwaar van klager leest de Commissie aldus dat hij de reclame-uiting misleidend acht in de zin van artikel 3.2 van de Code SMS, waarin is bepaald dat geen enkele SMS-Dienst mag worden aangeboden op een manier waardoor de dienst een ander karakter lijkt te hebben dan het werkelijke karakter. De Commissie oordeelt hieromtrent als volgt.

 

In de banner wordt men uitgenodigd om zijn risico op de Mexicaanse griep te ‘testen’. Daarbij is op de achtergrond een patiënt aan een infuus te zien. In de media wordt veel aandacht aan de Mexicaanse griep gegeven. De banner speelt in op deze actualiteit en wekt, naar het oordeel van de Commissie de suggestie dat men, door hierop te klikken, een eenmalige test kan uitvoeren teneinde het persoonlijke risico in verband met de Mexicaanse griep te kunnen vaststellen. Noch door de afbeelding, noch in de tekst, wordt gewezen op het feit dat sprake is van een betaalde SMS-dienst. De consument die besluit deel te nemen aan de test is derhalve niet geïnformeerd over het feit dat de banner in feite een commerciële reclame-uiting voor een dergelijke SMS-dienst is.

Aldus wordt de SMS-dienst, naar het oordeel van de Commissie, aangeboden op een manier waardoor de dienst een ander karakter lijkt te hebben dan het werkelijke karakter, hetgeen, zoals gezegd, is verboden op grond van artikel 3.2 van de Code SMS-Diensten.

 

Wanneer men op de banner heeft geklikt, staat op de volgende pagina’s, onder de titel: “Mexicaanse Griep Risico Test”, een meerkeuzevraag die betrekking heeft op de test. Men kan deze vraag beantwoorden door middel van een ‘muisklik’, waarna men direct naar het volgende scherm wordt geleid. Op de laatste pagina dient men zijn telefoonnummer in te toetsen, om ‘de mexicaanse griep risico test te ontvangen’. Deze vervolgschermen geven, door middel van het tekstblok onderin en de tekst helemaal bovenin het scherm, naar het oordeel van de Commissie voldoende informatie met betrekking tot het feit dat het gaat om een betaalde abonnementsdienst en kunnen om die reden niet misleidend worden geacht in de zin van artikel 3.2 van de Code SMS.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de banner in strijd met artikel 3.2 van de Reclamecode SMS-Diensten. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken