a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00821

Datum:

10-03-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden uiting

           

Het betreft een per e-mail aan klaagster toegezonden reclame-uiting afkomstig van Puzzelrijk, met als onderwerp: “Mevrouw Helbers, we hebben een winnaar!”

Bij de afbeelding van een vrouw en een LCD-televisie staat de tekst:

“We hebben een winnaar!

Mogen wij deze Philips LCD-TV t.w.v. € 2.499,00 afleveren op Kromme Elleboog 72 Dordrecht?” Het unieke winnummer van mevrouw Helbers wordt vermeld en bij de beschrijving van de LCD-televisie staat: “..en zorg ervoor dat de kans op deze TV niet aan uw neus voorbij gaat.”

Onder de afbeelding staat in een door de hoofdredacteur van Puzzelrijk ondertekende brief:

“Geachte Mevrouw Helbers,

Ja, u leest het goed! We hebben een winnaar. Want de gerechtsdeurwaarder heeft uit alle toegekende winnaars 1 nummer getrokken voor die hoofdprijs. Is die fantastische Philips Aurea LCD-TV t.w.v. € 2.499,- voor u?” en

“Activeer uw wincode nu! Doe mee!” en

“U heeft slechts 7 dagen om uw winnummer (…) te activeren. Daarna vervalt de geldigheid. Reageer dus snel. Het zou me namelijk bijzonder verheugen om u die schitterende Philips Aurea LCD-TV te mogen overhandigen”

Als P.S. wordt vermeld dat bij een reactie binnen 7 dagen een gratis proefexemplaar van Puzzelrijk wordt aangeboden.

Voorts wordt in een apart kader meegedeeld dat klaagsters e-mailadres is verkregen via acties op internet en/of couponboekjes, waarbij klaagster toestemming heeft gegeven voor het doen van aanbiedingen via internet.

 

De klacht

 

In de reclame-uiting is klaagster aangewezen als DE winnaar van de LCD-televisie, op voorwaarde dat zij binnen 7 dagen de wincode activeert. Toen klaagster de code binnen deze termijn had geactiveerd, bleek dat zij slechts kans maakte op de televisie en bovendien door het activeren van de code informatie had aangevraagd over het gratis exemplaar van Puzzelrijk t.w.v. € 25,-. Klaagster acht de uiting misleidend.

 

Het verweer van Hollandsch Voordeel

 

Mr. Schepper voornoemd veronderstelt dat klaagster via de website van Hollandsch Voordeel heeft aangegeven interesse te hebben in het winnen van een LCD-TV. Na bevestiging per e-mail van de getoonde interesse is aan klaagster door een derde partij, in dit geval Puzzelrijk, een e-mail gezonden met de bestreden reclame-uiting. Nu Hollandsch Voordeel niet de adverteerder is en evenmin de verspreider van de e-mail, moet de klacht ten opzichte van Hollandsch Voordeel worden afgewezen. Ook inhoudelijk is de klacht niet terecht, omdat in de reclame-uiting niet staat dat klaagster de winnaar van een LCD-TV is. Uit de uiting blijkt dat er een winnaar is, maar over wie die winnaar is wordt geen uitspraak gedaan. Aan geadresseerde wordt slechts gevraagd of zij de winnaar is.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1. De Commissie neemt tot uitgangspunt dat de klacht is gericht tegen de inhoud van de per e-mail toegezonden reclame-uiting, die door klaagster misleidend wordt bevonden. De klacht betreft niet de toezending van reclame per e-mail zonder dat klaagster daarvoor toestemming heeft gegeven.

2. De uiting is afkomstig van en bevat reclame voor Puzzelrijk, die als adverteer­der moet worden beschouwd. Voor zover de klacht is gericht tegen Hollandsch Voordeel wordt deze afgewezen.

3. De Commissie is van oordeel dat de bestreden reclame-uiting niet misleidend is en overweegt daartoe het volgende. In de uiting staat niet dat klaagster dé win­naar van de LCD-televisie is. De zinsnede “We hebben een winnaar” houdt slechts in dat er een winnaar is, maar impliceert niet zonder meer dat klaagster die win­naar is. Ook uit het vragenderwijs gestelde vervolg van de uiting – “Mogen wij deze LCD-TV afleveren op Kromme Elleboog 72 Dordrecht?” en “Is die fantastische LCD-TV voor u?” – blijkt niet zonder meer dat klaagster de winnaar is. Voor zover op dit punt twijfel mogelijk is, geldt dat deze onzekerheid wordt weggenomen door de woorden: “Activeer uw wincode nu! Doe mee!”. Deze woorden kunnen niet anders worden begrepen dan dat men door het activeren van de wincode gaat deelnemen aan het kansspel en dan een van de kanshebbers op het winnen van een prijs wordt. Gelet hierop kan de klacht ook niet slagen voor zover deze tegen Puzzelrijk is gericht.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken