a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2009/00833

Datum:

04-02-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden uiting

 

Het betreft een tv-commercial voor Be2, waarin het volgende wordt gezegd:

“Vindt u niet ook dat liefde veel te belangrijk is om aan het toeval over te laten? Be2 maakt gratis een analyse van uw persoonlijkheid en stelt partners aan u voor die bij u passen. Ontvang vandaag nog uw gratis persoonlijke partner aanbevelingen. Ga nu naar www.be2.nl/geluk”.

 

De klacht

 

In de commercial wordt gezegd dat men, na registratie, een gratis persoonlijkheidstest krijgt en dat men aan de hand daarvan een lijst krijgt met personen die bij zijn of haar karakter passen. Op het moment dat men zich registreert heeft men zich echter tot een zeer moeilijk opzegbaar abonnement verplicht. De prijs van dit abonnement is, naar achteraf is gebleken, € 288,- per jaar en dat wordt niet van te voren meegedeeld.

Klager voegt, naast een uitdraai van de website van adverteerder, een uitdraai bij van het klachtenforum op de website van ‘Tros Radar’, waarop verschillende consumenten hun negatieve ervaringen met adverteerder hebben gemeld.

 

Verweer

 

Adverteerder stelt dat de registratie op de website van adverteerder gratis is. Na registratie is men automatisch lid en krijgt men onder meer een persoonlijkheidstest en een lijst met personen die bij het karakter van de geregistreerde passen. Aan dit lidmaatschap zijn geen financiële verplichtingen verbonden en men kan op ieder moment zijn lidmaatschap via de website opzeggen. Hiernaast biedt adverteerder een ‘Premium lidmaatschap’ aan, waaraan meer services zijn verbonden. Voor dit lidmaatschap moet wel betaald worden. Men verplicht zich derhalve niet bij registratie reeds tot een betaald abonnement. Adverteerder voegt een printscreen bij van de website, waar is te zien op welke wijze een ‘Premium lidmaatschap’ kan worden afgesloten. Tot slot staat op de website onder de link “Help” duidelijk wat bij adverteerder gratis is en waarvoor betaald moet worden.

 

Het oordeel van de Commissie  

 

Uit de overgelegde stukken blijkt dat bepaalde services van adverteerder pas beschikbaar zijn als men zich aanmeldt voor een betaald lidmaatschap (het Premium lidmaatschap). Daarnaast blijkt uit deze stukken dat de enkele registratie bij adverteerder gratis is. Bij de gratis registratie hoort dat een persoonlijkheidstest gedaan kan worden en dat men daarbij een lijst met personen ontvangt. De Commissie acht het, uit de overgelegde stukken en het door adverteerder onweersproken gestelde, aannemelijk dat klager (evenals de consumenten die op het internetforum van Tros Radar hebben geklaagd) zichzelf heeft aangemeld voor een betaald lidmaatschap en dat deze verplichting niet ‘automatisch’ ontstaat op het moment dat men zich (gratis) heeft geregistreerd en/of een persoonlijkheidstest heeft gedaan.

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie het niet misleidend te spreken van een ‘gratis analyse van uw persoonlijkheid’ waarbij zij ‘partners aan u voor(stelt) die bij u passen’. De gemiddelde consument zal niet verwachten dat deze mededeling inhoudt dat men gratis in de gelegenheid wordt gesteld om gebruik te maken van de andere services van adverteerder.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande wijst de Commissie de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken